21 e Tref - Hälften av vad jag äger ger jag åt de fattiga

Jesus har besökt Sackaios i hans hem. Tullindrivaren, dem som man kanske minst hade anat skulle förtjäna ett besök av Jesus. Men nu besöker inte Jesus dem som förtjänar det utan de som behöver det.

Väl hemma hos Sackaios så ställer han sig plötsligt upp och inför alla gästerna deklarerar att han tänker börja leva på ett nytt, hederligt sätt: ”Hälften av det jag äger ska jag ge till de fattiga, och har jag pressat ut pengar av någon så ska jag ge fyrdubbelt igen”. Det här är Sackaios omvändelse, han vill inte leva som förut längre, han vill leva i Jesu efterföljd.

Vad var det som fick honom att komma med den här utfästelsen? Ja, det står inget om att Jesus krävde det. Det verkar vara helt frivilligt från Sackaios sida. Och när Jesus ropade på honom där han var i trädet så kom han inte med några villkor. Han sa inte: ”Först måste du ge bort hälften av det du äger, sen kommer jag gärna hem till dig”. Det är inte så en omvändelse går till.

Antagligen så hade inte Sackaios så mycket etiska funderingar kring sitt agerande tidigare. Någonstans var han väl medveten om att det han gjorde inte var rätt, men han gjorde ju bara det som andra också hade gjort i hans kläder, tänkte han. Det är inte säkert att det var dåligt samvete som drev honom till Jesus.

Jesus kräver inte att vi först ska bli heliga och fromma, för att sen besöka oss. Då blir det fel ordning. Men när vi tar emot Jesus i våra liv, så kommer förr eller senare frågan upp till ytan; hur lever vi våra liv. Och en vilja till förändring växer fram. Och det är närvaron av Jesus som kan förvandla oss och ge oss kraft att ändra våra liv.

Här någonstans så bränner det också till i en människas väg till Gud. Mångas väg har slutat just här. Man vill inte ändra sig, eller orkar bara inte. Och då måste man dra sig undan Jesus igen. Det går inte att leva i Jesu närhet, och samtidigt fortsätta att leva som förut, som om inget hade hänt.

”I dag räddningen nått till detta hus” sa Jesus. Och det stämde i dubbel bemärkelse. Först och främst var Jesus där, frälsaren. När han klev in över tröskeln så kom räddningen bokstavligen till huset. Och sen kom Sackaios omvändelse. Han tog emot Jesus och bestämde sig för att leva ett nytt liv. Säkert skulle han misslyckas många gånger även i framtiden. Han blev ingen perfekt människa med detta. Men hans liv hade från och med nu en ny inriktning, han ville inte bara leva för sig själv och gynna sig själv.