Måndag: Visshet om förlåtelse

Om Kristus inte har uppstått, då är er tro meningslös
och ni är ännu kvar i era synder.

1 Korinthierbrevet 15:17

Uppståndelsens andra betydelse är att den ger oss visshet om Guds förlåtelse. Vi har redan sett att förlåtelse är både ett djupt mänskligt behov och en av Guds största gåvor genom evangeliet. Jag läste en gång vad chefen för ett stort mentalsjukhus i England hade sagt: ”Jag skulle kunna skriva ut hälften av mina patienter redan i morgon dag om vi kunde försäkra dem om att de är förlåtna.” För alla har vi ett eller annat skelett i en mörk garderob någonstans – minnen av saker vi har tänkt, sagt eller gjort och som vi i våra bättre stunder skäms grundligt över. Vårt samvete gnager, fördömer och kanske till och med verkligen plågar oss.

Flera gånger under sin offentliga tjänst uttalade Jesus ord om förlåtelse och frid, och i Övre salen talade han om nattvardsbägaren som ”förbundsblodet som blir utgjutet för många till syndernas förlåtelse” (Matt 26:28). Därmed visade han på sambandet mellan vår förlåtelse och hans död.

Det var vad Jesus sa. Men hur vet vi att han hade rätt, att han genom sin död uppnådde vad han sagt att han skulle uppnå och att Gud verkligen har tagit emot hans död i vårt ställe som ett fullkomligt, felfritt och tillräckligt offer för våra synder? Svaret är att hade han stannat kvar i döden skulle vi aldrig ha fått veta det. Utan uppståndelsen skulle vi snarare ha tvingats dra slutsatsen att hans död var ett misslyckande. Aposteln Paulus insåg logiken. De fruktansvärda konsekvenserna av ingen uppståndelse, skrev han, skulle bli att apostlarna är falska vittnen, den troende är oförlåten och den kristna döden har gjorts om intet. Men, fortsätter Paulus, nu har Kristus faktiskt uppstått från de döda, och genom att uppväcka honom har Gud förvissat oss om att han tog emot Jesu död såsom bärare av synden, att Jesus inte dog förgäves och att de som förtröstar på honom får ta emot fullständig förlåtelse, fritt och för intet. Uppståndelsen giltigförklarar korset.

Läs vidare: 1 Kor 15:12-20

GENOM BIBELN DAG FÖR DAG - Utgiven på Bornelings Förlag