Vecka 38: Sataniskt motangrepp

Lukas har målat en idyllisk bild av den första kristna församlingen i Jerusalem. Utsänd av Kristus och fylld av den helige Andes kraft skulle församlingen nu hissa segel inför sin stora missionsresa. Men nästan omedelbart blåste en våldsam storm upp som hotade att sänka henne.

Man skulle kunna säga att om huvudpersonen i Apostlagärningarna 1 och 2 var den helige Ande, tycks huvudpersonen i Apostlagärningarna 3 till 6 ha varit Satan. Visserligen nämns han vid namn vid endast ett tillfälle (5:3), men hans illvilliga anslag kan anas genom hela boken.

Djävulens råaste metod bestod i fysiskt våld eller förföljelse; han försökte utplåna församlingen med våld. Efter det tog han till moraliskt förfall och försökte infiltrera församlingen via Ananias och Sapfeira. Hans tredje och mest subtila taktik var social distraktion. Han försökte avleda apostlarna från deras viktigaste uppgifter: förkunnelse och bön. Hade han lyckats och apostlarna hade upphört med sitt förkunnande, skulle en okunnig församling ha varit väldigt sårbar för varje vindkast, varje falsk lära. Dessa var alltså djävulens vapen: förföljelse, korruption och distraktion. Och han har inte ändrat taktik.

GENOM BIBELN DAG FÖR DAG - Utgiven på Bornelings Förlag