Inför Söndagen

Vandringar

Bengts återvändsgränd

Frågor och svar

Min egen bibelläsning

Sångpostillan

Vår systersajt

jesusfordig.nu Bönenätverk
12/6 Tisdag - Paulus i fängelse (Stott) PDF Skriv ut E-post

De grep tag i Paulus och släpade ut honom
från templet, och portarna stängdes genast.

Apostlagärningarna 21:30

 

Hittills har Lukas porträtterat sin hjälte på offensiven i och med att han tog djärva initiativ för att evangelisera större delen av Mindre Asien och Grekland. Nu finner Paulus sig själv plötsligt på defensiven. Efter att ha skildrat apostelns tre epokgörande missionsresor återger Lukas nu hans fem rättegångar – inför en judisk folkmassa, Sanhedrin, Felix, Festus och kung Agrippa II. Denna skildring upptar närmare tvåhundra verser i den engelska Bibeln. Varför så detaljerat? Ett av hans främsta teman har varit förhållandet mellan judar och hedningar. Och nu, i Apg 21 och Apg 23, beskriver han reaktionerna på evangeliet bland dessa båda grupper. De båda temana judiskt motstånd och romersk rättvisa sammanvävs i Lukas berättelse, med den kristne aposteln inklämd däremellan, offer för den ena och beskyddare av den andra.

Lukas visar inga tecken på antisemitism; han bara redogör för fakta. Han dokumenterar judarnas beslutsamhet att bli av med Paulus.

Lukas andra och jämförbara tema är den romerska rättvisan. Han framställer de romerska myndigheterna som vänligt och inte fientligt inställda till evangeliet. Lukas har redan visat hur domarna i Filippi faktiskt ber Paulus och Silas om ursäkt för att de behandlats illa, hur Gallio i Korinth vägrade att ens lyssna på judarnas anklagelser mot Paulus och hur stadssekreteraren i Efesos förklarade de kristna ledarna oskyldiga och skingrade den uppretade folkmassan. Och nu, i Jerusalem, räddade den romerske tribunen Paulus två gånger från att bli lynchad och från en hårdhänt utfrågning när han upptäckte att Paulus var romersk medborgare, och räddade honom också undan en judisk komplott.

Detta beskydd från den romerska rättvisans sida framstår ännu tydligare i samband med förhören av Paulus. Även om han anklagades av judarna prövades och frikändes han av romarna. Samma sak hade skett med Jesus i samband med dennes förhör. I båda fallen förklarades den åtalade oskyldig tre gånger i en laglig rättegång. Grunden till den kristna trons legalisering var lagd.

 

Läs vidare: Apg 22:22-29

 

GENOM BIBELN DAG FÖR DAG - Utgiven på Bornelings Förlag 

INNEHÅLLSFÖRTECKNING 

 
< Föregående   Nästa >