Tisdag: Lammet och de

Och jag såg, och se: Lammet stod på berget Sion och tillsammans med Lammet
144 000 som hade hans namn och hans Faders namn skrivet på pannan.

Uppenbarelseboken 14:1

Man kan svårligen föreställa sig en skarpare kontrast än den Johannes målar upp mellan kapitel 13 och 14 i Uppenbarelseboken. Det känns som en lättnad att få vända sig bort från draken och hans första vilddjur, vars hemvist är det rastlösa havet, och till Lammet som står på fast och helig mark; från förföljelse och hot om martyrskap till tryggheten på berget Sion; från det ofullkomliga talet 666 till det fullkomliga 144 000; och från dessa som har tagit emot vilddjurets märke på sina pannor (Upp 13:16) till dem som har Lammets och hans Faders namn på sina.

Nu får Johannes höra underbar musik, som han liknar vid ett vattenfall, stark åska och en harporkester. Och en kör sjunger en ny sång som förmodligen hyllade Lammet för hans seger. Vad gäller de 144 000 har de blivit friköpta, varit trogna mot Kristus som hans jungfrubrud och följer nu Lammet vart det än går.

Sålunda förvissade om Guds folks trygghet är vi redo att lyssna till tre änglabudskap.
Grunden för deras tjänst är övertygelsen om att ”stunden för hans [Guds] dom är inne” (Upp 14:7). Dessutom skildrar Johannes denna dom som både en sädesskörd och en vinskörd. Kristus är skördemannen och hans dom kommer att drabba på djupet när han förgör varje spår av ondska.

Innan Johannes skildrar utgjutandet av Guds sju vredesskålar, vilka ska påminna om plågorna i Egypten, gör han en träffande analogi mellan Israels uttåg ur Egypten och den frälsning som Jesus åstadkom. Liksom israeliterna samlades på stranden till Röda havet efter att ha besegrat farao, ser Johannes en stor folkskara som står på vad som liknar ett hav av glas och eld efter att ha besegrat vilddjuret och hans bild.

Liksom Mirjam tog sin tamburin för att fira Guds triumfartade seger, firar Guds folk sin seger med harpospel. Och liksom Mose och Mirjam sjöng en lovsång till Gud, sjunger denna folkskara Moses sång (Gamla testamentets hjälte) och Lammets sång (Nya testamentets hjälte).

Läs vidare: Upp 14:1-5

GENOM BIBELN DAG FÖR DAG - Utgiven på Bornelings Förlag