Vecka 1: Skapelsen

“Det finns inget vackrare än Första Moseboken”, skrev Luther, ”och ingenting mer användbart.” Vi kan bara instämma i hans bedömning, för det bor en stor skönhet och praktisk användbarhet i denna bok. Här, och i synnerhet i dess tidigaste kapitel, grundläggs Bibelns stora läror: Gud Skaparens suveränitet, kraften i hans ord, människans ursprungliga värdighet, mannen och kvinnan, skapade till hans avbild och anförtrodda att förvalta denna jord, könens jämlikhet och kompletterande väsen, skapelsens inneboende godhet, arbetets värde och balansen mellan arbete och vila. Samtliga dessa grundläggande sanningar läggs ut i början av Första Moseboken likt massiva grundstenar, på vilken den bibliska överbyggnaden uppförs.

GENOM BIBELN DAG FÖR DAG - Utgiven på Bornelings Förlag