Onsdag: Femte budet

Du skall inte mörda.
2 Moseboken 20:13, Fb

Den mer välkända översättningen ”du skall inte dräpa” är missvisande. Det sjätte budet kan inte tolkas som ett absolut förbud mot allt dödande, inklusive dödandet av djur, eftersom samma lag påbjuder offersystemet, dödsstraff för de grövsta brotten och till och med ”heligt krig” mot kanaanéerna. Man kan förvisso finna argument för att bli vegetarian, slaverimotståndare eller pacifist, men i så fall på andra grunder än just denna. Vad det femte budet förbjuder är det oauktoriserade utgjutandet av oskyldigt blod, alltså mord. Skriften hävdar nämligen med yttersta skärpa det heliga i, inte livet i största allmänhet (som buddismen lär) utan snarare mänskligt liv i synnerhet, eftersom människan är skapad till Guds avbild. Det är detta som gör mord till en sådan avskyvärd handling som förtjänar dödsstraff (1 Mos 9:6; Rom 13:4), även om, liksom Gud själv skyddade den förste mördaren, straffet bör avpassas till eventuella förmildrande omständigheter.

Samma princip om livets helighet åsidosätts när det mänskliga embryot hotas. Man kan åtminstone hävda att embryot är ett blivande mänskligt liv och bör åtnjuta samhällets skydd. Därför bejakar den kristna opinionen livet framför det fria valet. Den tar avstånd från förstörelsen av embryot genom abort med undantag av ett fåtal klart definierade förbehåll, och anser att experiment med mänskliga embryon måste förbjudas i lag.

Krig är ett annat område där människor dödas. Under alla århundraden har den kristna opinionen varit kluven. Pacifisterna menar att Jesu undervisning och exempel förbjuder alla former av vedergällning. De som å andra sidan försvarar teorin om ”det rättfärdiga kriget” menar att krig kan tillåtas som det lindrigaste av två onda ting förutsatt att ett antal villkor uppfylls. De rättfärdigar krig enbart som en sista utväg och förkastar all användning av massförstörelsevapen, eftersom dessa till sin natur både är okontrollerbara och drabbar alla utan urskillning. Vår slutkommentar beträffande det femte budet blir att Jesus i sin Bergspredikan såg bortom själva mordet till mordiska tankar och kränkande ord (Matt 5:21-22). Aposteln Johannes var tämligen rakt på sak när han skrev: ”Den som hatar sin broder är en mördare” (1 Joh 3:15).

Läs vidare: 1 Joh 3:11-15

GENOM BIBELN DAG FÖR DAG - Utgiven på Bornelings Förlag