Fredag: Det nya förbundet

”Det skall komma en tid”, säger Herren, ”då jag skall
sluta ett nytt förbund med Israel och med Juda.”

Jeremia 31:31

Det är viktigt att vi förstår att det bara finns ett förbund grundat på nåd i Skriften som helhet, nämligen Guds löfte till Abraham för cirka fyratusen år sedan att välsigna honom och hans efterkommande och genom dem välsigna hela världen. Det var detta förbund som Jesus bekräftade (”Denna bägare är det nya förbundet genom mitt blod” (1 Kor 11:25). Det är nytt endast i förhållande till Sinai berg (se Jer 31:32). Det är alltså inte nytt i sig, för det är lika gammalt som Abraham. Låt oss nu närmare studera villkoren för det nya förbundet.

För det första: Det nya förbundet finns inombords: ”Jag skall lägga min lag i deras inre och skriva den i deras hjärtan” (Jer 31:33, Fb). På så vis kan vi förstå den, älska den och lyda den. Det förekommer en märklig sorts undervisning i dag om att kristna inte längre är förpliktigade att följa Guds morallag. Tvärtom skriver Gud sin lag i våra hjärtan för att vi ska leva efter den.

För det andra: I det nya förbundet är kunskapen om Gud universell: ”De skall inte längre behöva undervisa varandra och säga: ’Lär känna Herren’, ty de skall alla känna mig, från den minste till den störste, säger Herren” (Jer 31:34). Denna universalitet inbegriper hedningarna och de kristna som ”ett heligt prästerskap”. Det vill säga att i Jesu Kristi församling förekommer ingen hierarki av privilegier, utan alla har samma tillträde till Gud genom Kristus.

För det tredje: I det nya förbundet är Guds förlåtelse evig: ”Jag skall förlåta deras missgärningar, och deras synder skall jag inte mer komma ihåg” (Jer 31:34, Fb). Naturligtvis fanns det förlåtelse redan på Gamla testamentets tid (se t ex Ps 32:1-2). Ändå fortsatte man att frambära offer i all oändlighet. Men Herren Jesus Kristus frambar ett enda, evigt syndoffer, och tack vare hans fullbordade verk kommer Gud inte längre ihåg våra synder.

Dessa är således de ovärderliga välsignelserna knutna till förbundet – en inre vägledning, en universell kunskap om Gud och evig förlåtelse.

Läs vidare: Heb 10:11-18

GENOM BIBELN DAG FÖR DAG - Utgiven på Bornelings Förlag