Ängeln Gabriel [blev] sänd från Gud till en ung flicka i staden
Nasaret...Hon hade trolovats med en man...som hette Josef.Lukas 1:26-27
Efter cirka fyrahundra år av tyst avvaktan bryter Gud plötsligt tystnaden, men den här gången sker det inte genom en profet utan genom en ängel. Budskapet som Gabriel hade med sig till Nasaret nästan överväldigade Maria – delvis på grund av att hon skulle bli mor trots att hon fortfarande var ogift och jungfru, och delvis på grund av de överväldigande lovord hon fick höra angående sonen hon skulle föda.
För det första skulle han ges namnet Jesus*, vilket antydde att han skulle ha ett frälsaruppdrag.
För det andra skulle han bli stor, för han skulle få ännu ett och ännu mer imponerande namn, nämligen den Högstes son. Maria uppfattade inte detta så som vi menar när vi kallar Jesus Guds son, utan snarare så att han skulle vara Messias, eftersom ”Guds son” var en allmänt erkänd messiansk titel (se
Ps 2:7-8).
För det tredje skulle han regera i Israel för evigt. Hans rike skulle aldrig upphöra. Frälsare, Son och Konung var de tre titlar som ängeln sa åt Maria att ge honom. Inte undra på att Maria blev ”förskräckt” (
Luk 1:29) och förbryllad över ängelns budskap, och hon frågade honom vad alltsammans betydde.
Här är Gabriels majestätiska svar: ”Helige Ande skall komma över dig, och den Högstes kraft skall vila över dig. Därför skall barnet kallas heligt och Guds son...Ty ingenting är omöjligt för Gud” (
Luk 1:35-37). Vi ska gå närmare in på fakta kring och betydelsen av jungfrufödelsen på tisdag och onsdag denna vecka, men först måste vi, i morgon, lyssna till Marias lovsång.
_____________
* hebr. troligen Yeshua – ”Gud frälser”, övers. anm.
GENOM BIBELN DAG FÖR DAG - Utgiven på Bornelings Förlag