Första söndagen i fastan - Låt inte mörkret få tala till min själ

Evangelium: Mark 1:12-13

Låt inte mörkret få tala till min själ …

Idag handlar det om frestelser och prövningar. Bibelns språk skiljer dem inte åt, det är samma ord Både frestelser och prövningar kan föra oss in i mörkrets sfär. Allt från till synes små olater till sådant som förstör både mitt eget och andras liv. Allra värst vore det ju om frestelser och prövningar får mig bort från Gud för gott.  ! Fräls oss ifrån ondo!

Vad gör jag när frestelsen vill få befälet över mig, och prövningen blir så stor att jag kanske frestas överge Gud?

Vi kanske kan be med sången 781 i vår svenska psalmbok:

”Jesus, Guds Son, du ljus i mitt inre, låt inte mörkret få tala till min själ.

Jesus, Guds Son, du ljus i mitt inre, öppna mig för din kärlek och frid

1. Tänk på Jesus och vad han har gjort

Människan kom bort från Gud genom att  säga ja till frestaren (1 Mos 3). Direkt efter dopet förs Jesus av Anden ut i öknen för att frestas. Från samma punkt där människan föll måste Jesus återta befälet för att föra människan tillbaks till Gud. Hans fullkomliga seger räknas oss till seger, oss som aldrig blir fullkomliga. Hans offer försonar alla mina synder, också mina misslyckanden i kampen mot synden All vår frälsning börjar med vad han har gjort, Jesus, Guds Son!

2. Håll dig till honom, i tro

Frestaren är ofta för stark och listig för oss. Men en är ännu starkare, Jesus Guds son. När vi håller oss till honom är vi på den starkastes sida!

3. Bjud in den helige Ande i ditt inre

Öppnar du för honom, går han in där och bor där genom sin Ande (Upp 3:20, Ef 3:17). Hans väsen i oss varsnar när något galet är på färde, och trivs inte ihop med det som är ont.

4. Säj nej till frestaren direkt

Säger vi nej till frestelsen på direkten, går det oftast ganska smärtfritt att avvisa honom. Men ju längre vi ältar frestelserna, ju mindre blir otståndskraften.

5. Det finns förlåtelse att få när man fallit

Ett av djävulens bästa knep att få bort en kristen från Gud är att  peka på alla våra synder och fall och säga: ”inte skall du tro att du är en kristen, som har någon hjälp att hämta från Gud”.  Men lika mycket som vi varje dag får be om vårt dagliga bröd, får vi be ”och förlåt oss våra skulder”. Hans nådeshav töms aldrig ut. Så fortast möjligt tillbaka till Jesus om vi fallit, även om det är för tusende gången.

6. Det finns ett gudomligt beskydd att be om

Det sista Jesus lär sina lärjungar att be i Herrens bön är ju ”fräls oss ifrån ondo”. Många har gjort den erfarenheten att detta att överlåta beskyddet åt Gud är effektivare än ens egna tappraste försök. När vi ber orden i herrens bön på riktigt, vet vi ju att vi ber efter Guds vilja. Och då har han lovat att höra oss.

”Jesus, Guds Son, du ljus i mitt inre, låt inte mörkret få tala till min själ.

Jesus, Guds Son, du ljus i mitt inre, öppna mig för din kärlek och frid.

Åke Reinholdsson