Vad som väntar oss i kapitel 3

Huvudtema: Korsets bro över Syndens sund.

Vandringsstigar 15–17

Paulus brottas i detta brev mycket med sina problem med judafolket, detta gåtfulla folk, som fått lida så mycket och som är så föraktat (VS 15). Vi kan av hans brottning lära oss mycket om våra egna frågor inför vårt eget folk. Vilket företräde har då vi, som har fått så mycket gott av Gud? Vad har hänt med judarna och vad har hänt med svenskarna?

Det är era missgärningar som skiljer er och er Gud från varandra, säger Jesaja (59:2). Synden skapar ett stort sund. Vi sitter som fångar på en öde ö. En del är judar, en del är svenskar. En del är snälla, några är stygga, flera är både och = snällstygga. Alla är under syndens välde (Rom 3:9). Alla har syndat och saknar härligheten från Gud (Rom 3:23). Ingen har chans att simma över sundet (VS 16).

Allt skulle vara alldeles kört om det inte fanns ett MEN NU. VS 17 berättar om det. Läs Rom 3:21–22. Någon har kommit utifrån – från andra stranden. ”Frågar du vad namn han bär? Jesus Krist det är” (Sv Ps 237:2). Han har byggt Korsets bro över syndens sund. Den lodräta bjälken är bropelaren. Den vågräta är bron. VS 17 slutar med att berätta om den stolthet de har som vandrar över bron.

bibelskolan_img