Mikaelidagen - Så snart ni hör ljudet av hans befallning

Så snart ni hör ljudet av hans befallning

Jag har inte forskat i olika urkunders grundtexter.

SFB har dock denna bisats till skillnad från B2000:

Lova Herren, ni hans änglar, ni starka hjältar som utför hans befallning,

så snart ni hör ljudet av hans befallning.

Ingen tvekan här inte.

Lite som Josef, Jesus pappa, som stod upp mitt i natten, efter änglabesöket, och tog med sig Maria och Jesusbarnet till Egypten till beskydd.

Den synliga världen är inte allt. Änglar är verkliga. Kanske verkligare än vi människor; de är ju eviga.

Traditionen lär oss om att en del änglar avföll vid tidernas begynnelse; därav andemakter som utmanar oss i livets strid.

Efter det tycks de vara omedelbart exemplariska i sin lydnad: så snart de hör ljudet av hans befallning.

Inget läggs till, inget dras ifrån. De gör vad de är utsända till, framför det de ska, och försvinner sedan ut i dimman.

Vad kan vi lära av detta?

1.        Lovsången behöver aldrig få stryka på foten: Lova Herren, ni hans änglar!

Där finns visserligen många ve över jorden i Uppenbarelsens bok (och kanske ”ve” över kyrkan efter kyrkovalet).

Uppmaningen att lova Herren är ändå lika given – ”He is in control”

2.      Det finns en styrka mitt i allt, en hjälteroll som kallar på oss: Ni starka hjältar…

Motståndet i världen är en sak; vi har vår källa från himlen, krafter av annan kvalité.

3.       När Guds röst och befallning klingar klart ska vi inte tveka. Vi ska göra som änglarna – lyda.

Vi är ofta bekväma, och kanske fega. Trygghetszonen suger oss inåt trygga hörnet, men Guds  ande manar oss tillsammans med änglarna

att vara frimodiga och djärva, när Gud manar och banar väg.

Peter Artman