Vandringsstig 38:

Vad skall vi med lagen till?

Kom helige Ande …

Vad skall vi då säga? Att lagen är synd? Nej, visst inte! Men det

var först genom lagen jag lärde känna synden. Jag hade inte vetat

vad begäret var, om inte lagen hade sagt: Du skall inte ha begär.

Men synden grep tillfället och väckte genom budordet alla slags

begär i mig. Ty utan lagen är synden död.

Förr levde jag utan lagen, men när budordet kom, fick synden

liv och jag dog. Då visade det sig att budordet som skulle föra till

liv, blev till död. Ty synden grep tillfället och bedrog mig genom

budordet och dödade mig genom det.

Alltså är lagen helig och budordet heligt, rätt och gott. Har då

det som är gott blivit min död? Nej, visst inte! Men synden har blivit

det, för att den skulle framstå som synd. Genom det som är gott

åstadkom den min död. Så skulle synden genom budordet framstå

som i högsta grad syndig.

Rom 7:7–13

Nu ställer Paulus denna fråga: Vad skall vi då säga? Att lagen är synd? Nej, visst inte! Det är inget fel med lagen. Paulus tänker fortfarande mycket gott om den. Lagen är helig och budordet heligt, rätt och gott, säger Paulus i 7:12. Det är inget fel på lagen. Det är bara fel på oss. Och det kommer fram, när lagen lyser på oss. Vad är Lagen egentligen till för?

På den frågan får vi fyra svar:

1. LAGEN VISAR VÅR SYND.

Först genom lagen lärde jag känna synden (jfr Rom 3:20). Jag hade inte vetat vad begäret var, om inte lagen hade sagt: Du skall inte ha begär (Rom 7:7). Lagen är en spegel som visar mig hurudan jag är. Jag ser min smuts. Men det lagen inte kan hjälpa mig med är att bli ren. Vem har någonsin blivit ren av en spegel?

2. LAGEN GER LIV ÅT SYNDEN

Men synden grep tillfället och väckte genom budordet alla slags begär i mig. Ty utan lagen är synden död. Förr levde jag utan lagen, men när budordet kom, fick synden liv och jag dog (Rom 7:8). De tio budorden är bra. De kan bringa människor till himlen om de håller dem. Men det hemska är att när de tio budorden lyser på våra liv, så får de fram allt det dåliga hos oss.

3. DEN GODA LAGEN GER DÖD ÅT MIG.

… när budordet kom, fick synden liv och jag dog. Då visade det sig att budordet som skulle föra till liv, blev till död. Ty synden grep tillfället och bedrog mig genom budordet och dödade mig genom det. Alltså är lagen helig och budordet heligt, rätt och gott (9b–12).

4. LAGEN DÖDAR FÖR ATT FÖDA OSS PÅ NYTT TILL NY GESTALT.

Man kan inte anklaga Paulus för att ha tagit det lätt med lagen. Han hade tagit den på blodigt allvar. Lagen har inte bara avslöjat honom. Den har dödat honom. Men det var Gud som åstadkom detta dödande. Han ”dödar för att föda oss på nytt till ny gestalt”. Paulus uttrycker det så här i Galaterbrevet 2:19–20: Jag har genom lagen dött bort från lagen för att jag skall leva för Gud. Jag är korsfäst med Kristus och nu lever inte längre jag, utan Kristus lever i mig.

Stanna till, tänk, tala med Gud om det du läst.