Bo Giertz kommentar:

Andra brevet till Timoteus

Inledning

Pauli andra brev till Timoteus innehåller en rad notiser om namngivna personer, över tjugo stycken. Arton av dem är medarbetare, trogna eller avfallna. Hälften av dessa finns omnämnda i andra paulusbrev eller i Apostlagärningarna, några i bådadera. Resten är okända för oss. Dessa upplysningar om mestadels ointressanta personer och deras förehavanden har ofta framhållits som bevis för brevets äkthet. Man kan naturligtvis påstå, att de blivit ditsatta för att ge ett sken av äkthet, men man måste då förklara, varför det inte förekommer något liknande i det första brevet till Timoteus. Och varför har förfalskaren inte sett till att uppgifterna enkelt och smärtfritt kunde passas in i den bild av apostelns resor som vi får i Apostlagärningarna och breven?

Det är nämligen detta man inte kan göra. Svårigheterna är så stora att man ända sen fornkyrkan menat, att det måste röra sig om ett brev från en andra fångenskap och inte den som det berättas om i Apostlagärningarna. Man har utgått ifrån att Paulus blev frikänd, när hans mål – omkring år 62 – äntligen togs upp i högsta domstolen. Möjligt är också att målet lades ned, därför att judarna inte inställde sig inom fastställd tid. De visste nämligen att de själva kunde bli straffade om anklagelserna var falska. Efter frigivningen tycks Paulus ha förverkligat sin gamla plan att resa till Spanien. Han nämner den redan i Romarbrevet (15:24). Att det blev verklighet av den är åtminstone mycket sannolikt. Det heter nämligen i Första Klemensbrevet (skrivet i Rom år 96) att han kom ”ända till den yttersta västern”.

Man har antagit att Paulus därefter gjorde en – eller ett par – resor österut till sina gamla missionstält. Det går att ställa samman pastoralbrevens notiser till en tänkbar reserutt (fast man får komma ihåg att det rör sig om gissningar och att många andra kombinationer är tänkbara). Paulus skall enligt denna teori ha verkat i Efesus och provinsen Asien, delvis under starkt motstånd från de gnostiska kretsar som fått inflytande i församlingarna (2 Tim 1:15 och 4:14). Så har han återvänt till Makedonien sen han lämnat Timoteus kvar i Efesus. Till den tiden daterar man då Första Timoteusbrevet. Därefter kan Paulus ha besökt Kreta tillsammans med Titus. Medan Titus stannat på Kreta har han vänt tillbaka och träffat Timoteus i Efesus, så som han lovat att försöka göra (1 Tim 3:14). Ungefär vid den tiden har han skrivit brevet till Titus. Sen han skilts från Timoteus har han besökt Miletus (2 Tim 4:20) och så småningom rest den vanliga vägen över Troas (2 Tim 4:13) tillbaka till Makedonien för att övervintra i Nikopolis vid Adriatiska havet, tydligen på väg till Italien (Tit 3:12). Så har han åter blivit fängslad – var vet vi inte – och från fängelset i Rom skriver han det andra brevet till Timoteus, vilket alltså skulle vara det sista vi har av hans hand.

Det finns emellertid en möjlighet att pastoralbreven kommit till under den tid av Paulus levnad som skildras i Apostlagärningarna. Det har med stort skarpsinne hävdats av moderna forskare (bl a svensken Bo Reicke och engelsmannen John Robinson). De menar att Andra Timoteusbrevet är skrivet under Paulus fångenskap i Cesarea, troligen år 58. Det finns åtskilligt som talar för denna teori, ett och annat också emot den. Vi återkommer till den i kommentaren.

När det gäller dateringen av Andra Timoteusbrevet har vi alltså minst tre teorier att välja mellan. Somliga menar att det är fråga om en ”devteropaulinsk psevdoepigraf” från omkring 100. Andra menar att brevet är skrivet av Paulus under en andra fångenskap i Rom någon gång mellan år 64 och 67, och några gör gällande att det skrevs av honom i Cesarea, troligen år 58. Kommentaren kommer att utgå ifrån att någon av de två sistnämnda teorierna är mest sannolik, men att valet mellan dem måste lämnas öppet.

Stilen och språket är desamma som i de andra pastoralbreven. Man får alltså anta, att Paulus haft en medarbetare som haft ett betydande ansvar för utformningen av dessa tre brev, och att det varit fråga om samme man i alla tre fallen.