Idag är Guds Idag, av Wilfrid Stinissen

Guldkorn ur Wilfrid Stinissens bok Idag är Guds Dag

28:e september

Jesus talar konkret: Jesus talar aldrig med abstrakta begrepp, utan konkret, med bilder och liknelser. ”Jag är vinstocken, ni är grenarna”. Om en gren vägrar att vara förbunden med vinstocken är den inte längre en gren, utan bara ett torrt trästycke. Men vinstocken behöver också sina grenar för att kunna bära frukt. Det enda grenen har att göra är att se till att den förblir förenad med sin vinstock. Då kommer frukterna av sig själva när tiden är inne.

19:e oktober

”Jag känner mina får”: ”Mina får lyssnar till min röst”. Fåren försvarar sig inte. Fåren känner herden. Bara detta att veta att man är känd och älskad av sin herde gör livet oändligt meningsfullt. Vår herde söker upp oss då vi gått vilse. Det är hans stora glädje att återfinna det förlorade.

15:e november

Vaka i längtan efter Kristus: Jesus vill att vi skall vara vakna alltid.  Du kan  vaka i längtan, i glädje , hopp, förväntan, av hunger och törst efter honom. Så vakar bruden i sin brinnande längtan efter brudgummen. Denna vaka har en sådan styrka att den lockar Herren att komma till dig redan nu.   Herrens återkomst börjar redan nu i den som längtar efter honom. Ingen kan säga ”Kom!” utan att Herren svarar: ”Ja, jag kommer”. (Upp 22:20)