Idag är Guds Idag, av Wilfrid Stinissen

Guldkorn ur Wilfrid Stinissens bok Idag är Guds Dag

14:e maj

Bekräftad av Anden: (lärjungarna/pingsten)…Det är först när de blir bekräftade och slutgiltigt smorda av den helige Ande som alla dörrar öppnar sig. Det räcker nu att bejaka den gåva du fått. Då kan du aldrig mer dölja att du är någon som Herren välsignat.

15:e maj

Hemmastadd i Gud: Du är fylld av samma ande som Fadern och Sonen. Glöm inte bort din värdighet, andas din rikedom i fulla drag och låt den strömma ut över allt och alla du möter.

16:e maj

Hjälplösa utan Anden: Allt det vackra och fina som evangeliet talar om är ju helt ouppnåeligt för mänskliga krafter. Men Jesus har lovat att sända hjälparen. I dopet har du redan, i princip, tagit emot honom. Och om du varje dag i bön öppnar dig för att motta honom allt mer, kommer ditt liv att förvandlas.