Idag är Guds Idag, av Wilfrid Stinissen

Guldkorn ur Wilfrid Stinissens bok Idag är Guds Dag

25:e november

Guds rike: …när Jesus talar om himmelriket eller Guds rike avser han inte endast något som har med livet efter detta att göra.   Guds rike är ett tillstånd, där Gud regerar över människan och hela skapelsen. Om Gud får göra vad han vill i dig, om det inte längre finns något motstånd mot honom i dig, då lever du i Guds rike.   Det finns inget högre att önska eller att längta efter än just detta att Gud skall råda i och över oss och att vi skall leva i ett villkorslöst JA till honom. Därför borde bönen ”Tillkomme ditt rike” vara en av våra mest älskade böner.

26:e november

Mot fullkomlig gemenskap: I himlen kommer det att visa sig att nåden… alltid är en gemenskapsfrämjande nåd.  I himlen är alla heliga genomskinliga för varandra i en enda stor vänskap.  Där finns ingen ångest, natt eller sorg, inga konflikter, ingen tvedräkt. Där är ingen utanför, alla är innanför. Och Jesus står i centrum och tillhör samtidigt alla och var och en för sig. Skulle inte vårt liv här på jorden bli mycket ljusare om vi mer tänkte på att sträva ”efter det som finns där uppe”?