Vandring 1 - VI

Vi stannar först till vid trosbekännelsens första ord:
Vi tror på Gud Fader allsmäktig, himmelens och jordens skapare.

VI kan vara mycket instängt. Exkluderande om man vill uttrycka sig fint. Det stänger ute somliga. Och drar in bara 'de godkända'. Du vet själv hur svårt det kan va att komma in i gänget, klubben. Eller söka medlemskap i kyrkliga syföreningen. (Har du försökt?) Man känner sig dum. Som barnen från Narnia - instängda i ett skåp. Allt luktar gammalt. Alla tänker på sig. Det är bara jag som tänker på mig.

Men plötsligt händer något när vi stannar till vid ordet VI. En dörr öppnas. En ny värld ligger framför dig. En värld befolkad av en massa människor. Du hittar Natasja från Moskva, Glenn och Diana från Hollywood. Och Karin, hon som är professor, och Simon, din kompis, den blivande nobelpristagaren, hittar du i Göteborg. Och så fru Johansson förstås, hon med den lustiga hatten.

Alla du möter i trosbekännelsens VI är varandra mycket olika. Ofta särpräglade, lustiga, kuliga, modiga, frodiga, slutna, knutna, slarviga, larviga. Och ändå så helt underbara! Vad roligt det är att vi är så olika. Vad hemskt det är om vi inte får vara det. Det ligger ett lik i ordet likriktning.

Om ett VI ska vara rikt och spännande beror på vem som blir huvudpersonen i detta VI. Är det tomten får bara de gulligaste finnas där. Tomten ställer ju en synnerligen besvärlig fråga: 'Finns det några snälla barn här?' Du blir så självupptagen av den frågan.

Men är det Jesus som är huvudpersonen så får både en gammal uv som jag och en ung uv som du plats där. Jesus säger: Kom till mig ni som är slitna och trötta, kom ni som inte klarar av er själva, kom till mig, ni dumma så skall jag ge. Jesus drar som en magnet knepiga människor till sig.

De perfekta går besvikna bort från honom. Men de, som är trötta på sig själva och hungrar efter en mening i livet, jublar i hans närhet. Han är den ende som begriper sig på deras problem. Han säger: Det är inte de friska som behöver läkare utan de sjuka. Jag har inte kommit för att kalla rättfärdiga utan syndare (Matteus 9:12-13). Ja, där finns många JAG i trosbekännelsens VI. Och du kan förfäras över att så se många underbart knepiga människor tillsammans.Men om du söker dig in i kristna sammanhang och letar efter en perfekt församling, så anslut dig inte till den. För då är den sedan inte längre perfekt. En flicka som varit kristen en tid satte på sig en dekal med följande lydelse:

I am a christian, but be patient,
I am under construction.

Innan Jesus sänder oss med uppdraget att gå ut och göra alla folk till lärjungar så måste han först göra alla lärjungar till folk.

Goda hälsningar