Stiftelsen Bibelskolan.com
 

Vandring 75 - Nionde och tionde budet - Inte begär

 


Kära medvandrare

Tänk att vi nu har kommit till målet för dessa vandringar! Målsättningen var att vi skulle vandra genom trosbekännelsen och buden. Och här kommer det sista avsnittet. Vi började dessa vandringar vid Påsktiden år 2000. Då presenterade jag mig själv och sa att jag var 73 år, men såg bara ut som 72. Uppgiften är numera föråldrad. Nu är jag 74 år och ser ut som 75.

Det är många som vandrat med. Under lång tid har vi haft en full domkyrka varje dag. Vår Webbmaster Jack berättar att de kommit från 16 olika länder. Många utlandssvenskar har varit med. En hälsning just till er!

Det är 75 vandringar vi har hunnit med. En i veckan. Det är 75 långa predikningar. På TV har man haft programmet 'Minns du sången?'. Tänk om vi skulle starta ett program med titeln 'Minns du predikan?'

I allmänhet kommer man nog inte ihåg en predikan så värst länge. Om man inte får höra den en gång till. Har ni hört historien om kantorn som sa till prästen, som hållit samma predikan flera gånger: 'Tack för vad du sa idag. Den här predikan har jag alltid tyckt så mycket om'.

Tack för mig och Guds välsignelse!


Guds tio ord

Och Gud talade alla dessa ord:
Jag är Herren, din Gud,
Som har fört dig ut ur Egyptens land,
ur träldomshuset

Nionde budet: Du skall inte ha begärelse till din nästas hus.

Vad är det? Ni vet vem som frågar Vi svarar:
'Vi skall frukta och älska Gud.
Så att vi inte med list
eftersträvar vår nästas arv eller hus
eller under sken av laga rätt
tillägnar oss det,
utan hjälper honom
att få behålla det som är hans.'

Tionde budet:Du skall inte ha begärelse till din nästas hustru,
ej heller till hans tjänare eller tjänarinna,
ej heller till något som tillhör din nästa.

Vad är det? Martin Luther själv ger svaret:
'Vi skall frukta och älska Gud.
så att vi inte från vår nästa
drar, mutar eller lockar
hans hustru eller tjänstefolk,
utan förmanar och uppmanar dem
att bli kvar och
troget göra vad deras plikt fodrar.'

Fråga till dig: Har du lite svårt att komma ihåg nionde och tionde buden? Undrar du vilket som talar om min nästas hustru och vilket som talar om nästas hus. Också Mose hade lite svårt med det. 2 Mos 20:17 säger att 9:e budet handlar om min nästas hus. Enligt 5 Mos 5:21 handlar bud 9 om min nästas hustru.

På denna vandring skall vi stanna till vid sju tänkarställen:

  1. Den osynliga sjukdomen
  2. God innerst inne eller god bara ytterst ute?
  3. Samtal med Jesus om mig själv
  4. Vad har hänt med gamle herr Lagen?
  5. Fem upptäckter i kraftfältet:
    1. Vi ser ett kors
    2. Vi ser en tron
    3. Vi hittar bokstaven i
    4. Vi hittar inre kraft
    5. Vi hittar rik frukt
  6. Tre upptäckter utanför kraftfältet
    där vi ser att
    några gömmer sig på läktaren
    några suckar på fel sida om korset
    några hamnar på fel sida om tronen
  7. Den dagliga vandringen mellan Korset och Tronen

    Och så till sist: Reflektionen

 

1. Den osynliga sjukdomen
Det är avundsjukan. Den syns inte. Men den finns där inom dig. Ibland. Och den är smittosam. Du behöver himmelskt penicillin.

Paulus ger denna medicin i 1 Kor 13:4.
Kärleken avundas inte.

När Paulus skriver så, tänker han på Jesus.
Kärlekens lovsång i den berömda kärlekens lovsång i 1 Kor 13 är ett porträtt av Jesus. Jesus beskrives på varje rad. Han är själv närvarande i de orden med läkedom och tröst och glädje och hopp och framtid och ….

Det Paulus vill berätta för oss är hur befriande det är att få in Jesu kärlek i sitt hjärta.

Då släpper avundsjukan.
Då gläder jag mig över vad de andra fått.
Då blir mina önskningar om att få det bättre
eller mina drömmar om hus och hem
inte något som kan skada min nästa.

De blir inte BEGÄRELSE, där jag sträcker mig efter min nästas hem och hus.

Alla önskningar är inte begärelser. Om en man längtar efter en hustru, och en kvinna längtar efter en make, så är detta en god önskan. Det kan leda till både kärlek och äktenskap.
Hjärtliga gratulationer ;)

Men att ha begärelse till sin nästas hustru eller till sin nästas man, det är något ont och det är äktenskapsbrott. Synd!

När två människor gifter sig vill de ha en våning. En trerummare. Eller kanske ett hus. Gård med trädgårdstäppa till.
Det är en god önskan. Hoppas att de lyckas.

Men när vi har begärelser efter sin nästas hus, så att vi med list efter-strävar vår nästas arv eller hus eller under sken av lag och rätt tillägnar oss det, då blir det fel. Synd!

Det är inte fel att ha ägodelar. Men om längtan efter ägodelar blir så stor att ägodelarna äger mig, då blir det fel. Då blir ägodelarna EGO-delar. Man kan också kalla det för 'ha-galenskap'. Synd!
Men du skall inte ha begärelse

Buden skyddar min nästa mot min ondska. De två sista buden talar om hur viktigt det är att avslöja ondskan redan när den dyker upp som en tanke i min hjärna. Städa rent på hjärnkontoret!

2. God innerst inne eller god bara ytterst ute
'Innerst inne är han så god' säger snälla människor, när de vill försvara busen. Det är nog bra, att vi ser med goda ögon på dem som misslyckats. Jesus gjorde ju så. Ty Jesus såg ju på människor först med nådens öga men sedan med sanningens öga. Han tog emot dem med kärlek. Men sedan satte han ofta fingret på den ömma punkten i människors liv. Han ville hjälpa dem till befrielse, frälsning, nystart.

Inför Jesu kärlek vågar jag se på mina mörka sidor. 'Ytterst ute' kan vi vara goda. Vi smilar upp oss och klär ut oss som goda människor. Himlar med ögonen som en god kristen. Men 'innerst inne' är det inte lika vackert. Jesus hjälper oss att se vad som finns där inuti.

Ty inifrån, från människans hjärta,
utgår onda tankar, otukt,
stöld, mord, äktenskapsbrott,
girighet, ondska, svek,
lösaktighet, avund, hädelse,
högmod och dårskap.

(Markus 7:21-22)

Vilken goja!
I mig? Nej, inte …
Jo, kanske …

De flesta av världens problem börjar i våra hjärtan. Onda, dumma, fåniga tankar bubblar fram inombords. Det är inte bara de fullbordade handlingarna som är farliga för vår nästa. Ty innan man slår till henne eller tar ifrån henne något eller skadar henne har det hänt något innerst inne i oss.

Avundsjukan slog rot. Ha-galenskapen fick makt över oss.
De orena bilderna och tankarna fastnade.
Avundsjukan ledde till stöld.
Ha-begäret ledde till oärlighet.
De orena tankarna producerade onda gärningar.

Jakob har i sitt brev en beskrivning av hur 'syndens ordning' ställer till med oordning i våra liv:

Var och en som frestas,
dras och lockas av sitt eget begär.
När så begäret har blivit havande föder det synd,
och när synden är fullmogen föder den död.
Bedra inte er själva, mina älskade bröder.

(Jakob 1:14-16)

Vad lär vi oss av detta?
1. Om jag är medveten om mina mörka sidor kan jag säga när jag hör om någon som 'ramlat dit':

Det kunde vara jag!

2.Vi lär oss att det inte räcker med att försöka leva efter buden. Buden är skyddsräcken omkring min nästa. De skyddar henne för min ondska.

Jag kommer att hjälpa min nästa till mycken glädje om jag låter dessa skyddsräcken stå kvar.

3. Jag själv behöver också mycken hjälp.
Kampen mellan ont och gott rasar inne i mig.
Jag behöver veta mycket mer om vad detta onda är för något.
Och jag behöver lära känna Jesus Kristus mycket mer,
han som är min Frälsare och som kan rädda mig för allt ont.
Med andra ord lär jag mig detta:

Jag klarar inte detta krångliga liv utan Jesus.

3. Samtal med Jesus om mig själv

Herre Jesus Kristus,
jag blir så rädd då jag tänker på
allt ont och styggt och fånigt
som finns hos mig innerst inne.
Jag begriper mig inte på mig själv.
Jag vill ju inte vara sån här.
Jag tycker att andra människor är löjliga
då de framhäver sig själva
och jagar efter status
och gör allt för att bli uppmärksammade.
Men jag själv, Herre, är ju lika löjlig,
lika självupptagen
och ängslig och rädd.
Tack, Herre, för att du låter mig se allt detta
som finns hos mig innerst inne
ty då förstår jag att det inte finns någonting
som jag behöver så mycket som dig,
din förlåtelse, din kärlek.
Tack för att du finns
och vill älska mig även
när jag själv blir besvärlig.

4. Vad har hänt med gamle herr Lagen?
Vi mötte honom på vandring 61. Han ligger där gömd. Han verkar mycket trött. Han har kämpat och slitit med oss. Han har försökt komma till rätta med oss genom staven som han håller i sin hand. Bok-staven! Ibland slår han oss med den som en gammal skol-magister från 1800-talet. När vi träffar honom upptäcker vi att bokstaven inte alls är död. Den dödar (2 Kor 3:6).

Herr Lagen ser fortfarande välvårdad ut. Jag har träffat honom och därför kan jag berätta

att Herr Lagen ser ut som en äldre herre,
han bär svart, välpressad kostym,
skorna är blankputsade.
Han har brylkräm i håret och mittbena,
hans röst är skarp,
genom guldbågade glasögon ser han rakt igenom mig.
Med strålkastaren i handen lyser han på allt som är fel.
Överallt ser han smuts.
Allt jag gör är galet.
Han tjatar och tjatar och tjatar …
Och jag försöker och försöker och försöker …

Du står under Lagen, skulle Paulus säga, om han träffade mig.
Eftersom herr Lagen sällan kan få bukt med oss, hur han än försöker, är han mycket missmodig och trött och känner sig svag och orkeslös. Det verkar som om Gud inte heller var särskilt nöjd med honom. Gud gör någonting överraskande. Paulus beskriver det för oss:

Det som var omöjligt för lagen,
svag som den var genom den syndiga naturen,
det gjorde Gud genom att sända sin egen Son
som syndoffer …

(Romarbrevet 8:3)

Det verkar som gamle herr Lagen fått andra arbetsuppgifter. Han blev inte avskedad. Gud ville fortfarande använda honom i sin tjänst. Han fick dock först gå igenom en viss omskolning. Han blev pedagog.
Paulus berättar om det i Galaterbrevet:

Så blev lagen vår övervakare
fram till Kristus
för att vi skulle förklaras rättfärdiga av tro.
Men sedan tron har kommit,
står vi inte längre under någon övervakare.

(Galaterbrevet 3:24-25)

Övervakare, står det i Folkbibeln och X2000. Uppfostrare i NT17. På grekiska står det paidagogos, vilket ordagrant betyder barn-ledare. Fotnoten säger: 'Ordet betecknar en slav som hade till uppgift att övervaka barn. Denna övervakning kunde många gånger vara mycket sträng'.

Vad har hänt med gamle herr Lagen?
Han är inte längre en herre. Han har blivit slav.
Frågan är om vi vill stå under Lagen och slava där hos honom.
Eller om vi vill stå under Nåden och tjäna Kristus?

Pedagogen Lagens uppgift är inte att göra oss rättfärdiga. Det misslyckas han med ständigt. Genom laggärningar blir ingen människa rättfärdig (Gal 2:16). Hans uppgift är att leda oss till Kristus. Där släpper hans auktoritet: Men sedan tron har kommit, står vi inte längre under någon övervakare (Galaterbrev 3:25).

I verserna efter (Gal 3:25-29) berättar Paulus om vad som händer med oss när vi kommer till Kristus. Han berättar om dopet. Vi är döpta till Kristus. X2000 säger att vi är döpta in i Kristus.

När vi kommer in där, kommer vi in i ett kraftfält. Nu ska vi se vad som händer med oss där. Häng med!

Detta är det viktigaste på våra 75 vandringar.
Och vi kommer till finalen på våra nyfikenhetsupptäcktsvandringar.

5. Fem upptäckter i kraftfältet
1. Vi ser ett kors.

Vi lär känna Jesus, Frälsaren som på korset dött och uppstått för våra synders skull. Vi upptäcker att Jesus är den ende som klarar av soporna i våra liv. På korset tar Jesus hand om våra gårdagar. Sopsäckarna får vi lägga ned vid korset. Och lämna där!

På korset möter vi honom också som den sårade Helaren. Petrus berättar om den erfarenheten:

Våra synder bar han i sin kropp upp på korsets trä,
för att vi skulle dö bort från synderna
och leva för rättfärdigheten.
Och genom hans sår har ni blivit botade.
Ni var som vilsegångna får,
men nu har ni vänt om till era själars herde och vårdare.

(1 Petrus 2:24-25)

Jesus, jag dig älskar,
du som älskar mig.
Du på korset lider,
jag tillbeder dig.

(Svensk Psalm 359:1)

2. Vi ser en tron
Jesus har bestigit tronen på allsmäktig Gud Faders högra sida. Jesus är HERREN. Han regerar. Han tar hand om vår nutid och vår framtid.
Han leder oss genom att tala in ord av ande och liv i oss (Joh 6:63). Jag lär mig att lyssna inåt (se vandring 55 ).
Han utrustar oss med himmelska gåvor (se vandring 57 ).
Innan Paulus undervisar om Andens gåvor i 1 Kor 12:4-11 säger han i vers 3:

Ingen kan säga 'Jesus är Herren'
annat än i kraft av den helige Ande

Jag hittar lovsången:

Höj din röst i lovsång,
ropa ut i fröjd:
Jesus är min Herre,
han gör allting nytt.

(Svensk Psalm 359:5)

3. Vi hittar bostaven i
Paulus älskar bostaven i, kristendomens viktigaste bokstav. Ett par hundra gånger har han uttryck som i Kristus, i Herren, Kristus i mig. Och han skriver så för att locka dig och mig in i detta kraftfält. Han hjälper oss att hitta ut ur modlöshet och fördömelse och in i ett spännande liv hos Herren. Ty avsikten med vårt liv som kristna är att vi skall leva det nya liv, som Paulus uttrycker i Rom 6:4. Här följer några i-ord

Vi har döpts in i Kristus.
Paulus skriver så två gånger:
(Rom 6:3, Gal 3:27, X2000)

Så finns nu ingen fördömelse för dem
som är i Kristus Jesus.

(Romarbrevet 8:1.)
Men utanför finns mycket fördömelse!

Gläd er alltid i Herren (Filipperbrevet 4:4.)
OBS! Glädjen finns inte alltid i omständigheterna. Men glädjen finns alltid i Herren.

Allt förmår jag i honom som ger mig kraft
(Filipperbrevet 4:13. Om du tar bort 'i honom' kommer du snett.)

Så skall min Gud, efter sin rikedom på ett härligt sätt i Kristus Jesus ge er allt vad ni behöver (Filipperbrevet 4:19.)

4. Vi hittar en inre kraft.
När Jesus får sitta på tronen som vår Herre - när han blir förhärligad - förherrligad - kommer Anden, står det i Johannes 7:37- 39. Han kommer med strömmar av levande vatten till dem som törstar. När vi ställer oss nedanför tronen och bekänner Jesus som vår Herre kommer detta friska liv till oss. Vatten flyter alltid uppifrån och ner. Det flyter ned mot oss och in i oss. Jesus säger:

Det vatten jag ger skall i honom bli en källa,
som flödar fram och ger evigt liv.

(Joh 4:14)

Vi överflödar i hoppet genom den helige Andes kraft.
(Rom 15:13)

Anden ger oss en inre utrustning för att gå i Jesu tjänst.

Han har gjort oss dugliga till att vara tjänare åt ett nytt förbund, som inte är bokstavens utan Andens.
Ty bokstaven dödar men Anden ger liv.

(2 Kor 3:6)

När jag lever i detta kraftfält, flyttar detta kraftfält in i mig. Det blir regimskifte inombords. Jag regeras inte längre av mitt stora stackars, lilla, duktiga, ömtåliga Jag. Jag har dött bort från den tyrannen. Jag står inte längre under Lagen. Jag har dött bort från den tyrannen.

Jag är korsfäst med Kristus,
och nu lever inte längre jag
utan Kristus som lever i mig.

(Galaterbrevet 2:19-20)

Paulus har hittat sig själv på djupet. Och det kan du och jag göra också. Kristus i mig. Källan i mig. Vårbäcken som leker och sjunger. Jesus jag dig älskar...
Meningen med dopet är att vi ska få leva rikt.

5. Vi hittar rik frukt
Jesus har också ett i-ord till oss. Han säger om detta kraftfält:
Om någon förblir i mig och jag i honom bär han rik frukt (Johannes 15:5)

Rik frukt! Ett rikt liv!
Liv, ja liv i överflöd (Joh 10:19)

Andens frukt är kärlek, glädje, frid, tålamod, vänlighet, godhet, trohet, mildhet, självbehärskning. (Galaterbrevet 5:22-23)

Andens frukt är ett porträtt av Jesus. När vi lever i kraftfältet formas vi efter hans Sons bild (Rom 8:29). Vi blir Jesus lika.

När den gamle herr Lagen står utanför och kikar in i kraftfältet och ser vad som händer med oss, nickar han belåtet. Det var ju detta han egentligen ville. Sådant är lagen inte emot (Gal 5:23, fotnoten säger: Andens frukt står helt i överensstämmelse med Guds lag)

 

6. Tre upptäckter utanför kraftfältet
1. Några gömmer sig på läktaren.

Det finns några som håller sig på avstånd och bara vill titta på. De engagerar sig inte personligen i 'Jesussaken'. De är intresserade av kyrkan. De håller på de kristna värderingarna. Men det innersta i kristendomen håller man på avstånd från sig själv. Vi kan kalla dem tomgångsteologer.
Men så behöver det inte bli. Någon står där nere i kraftfältet och ropar: Kom till mig …

2. Några suckar på fel sida om korset.
Där har suckianerna placerat sig. De suckar över sin uselhet. De tar med sig sopsäcken till korset. Men tar den med sig när de går från korset. De går lika tråkiga från kyrkan som när de gick till kyrkan. De tror att det är fint att sucka.

I stället för att umgås med Jesus inne i kraftfältet, umgås de med TOMTEN utanför kraftfältet. Han lurar dem att tro att de måste vara elitkristna för att få leva med i 'innegänget'. Du måste först bli stor och duktig och from, påstår han. Ett snällt barn. Tomten kommer på julafton och frågar efter snälla barn. Jesus kommer på Juldagen och letar rätt på dem som inte orkat vara snälla …
Utanför kraftfältet träffar de på JANTE, som säger att de inte duger. 'Du skall inte tro att du är något'. Jante har rätt: Du skall inte tro att du är något. Du ska veta det. Du är barn till en kung!

Där utanför på fel sida om korset träffar de på FÖRDÖMELSEN (Rom 8:1), en makt som får oss att döma ut oss själva. Duger inte. Passar inte. Är värdelös. Förkastar mig själv. Det värsta är att så som jag säger om mig själv, så säger jag om andra. Jag anklagar. Jag betygsätter. Dömer ut. Fördömelsen blir en makt som styr mig.

Där utanför på fel sida om korset letar jag efter en syndabock. Det är mammas fel, det är samhällets fel, det är kyrkans fel. Det är invandrarnas fel. Det är de andras fel. Inte mitt fel.

Där utanför på fel sida om korset träffar jag på gamle herr Lagen. Han slår mig med staven. Han gör det för att jag skall förstå att syndabocken, som jag letar efter och behöver, finns där alldeles bakom mig. Jag ser honom om jag vänder om. Jesus är syndabocken, Guds lamm, som kan ta bort all min skuld. Herr Lagen har nämligen lärt sig att han numera är uppfostraren som vill leda oss till Kristus.

De suckianer som blir kvar på fel sida om korset kan vi kalla för motgångsteologer.

3. Några hamnar på fel sida om tronen.
Det finns en del som finns där. Från korset tar de ett skutt över hela kraftfältet och sätter mig med Jesus på tronen.

Jag är frälst.
Jag behöver inte korset mer.
Jesus är min Herre.
Jag sjunger och jublar
och hallelujar
och duschar i strömmar av levande vatten.
Nådegåvorna flödar.
Kraften fungerar.
Mitt karismatiska leende gör sig bra.

Men upptäck nu vad som kan hända. Från den fina utsiktspunkten ser jag ned på människor jag möter. Om fördömelse var synden på fel sida om korset så är förakt synden på fel sida om tronen. Jag föraktar prästen/pastorn som inte vet så mycket om Andens liv eller kantorn som inte vet så mycket om lovsång eller det livlösa kyrkfolket, som stelnat i former. Jag klassar ut dem. Får dem att känna sig dumma. Jag kommer ovanifrån. Jag föraktar …

Jag kan ha rätt i allt jag säger. Jag kan ha fel också. Man jag kan aldrig hjälpa någon människa genom att förakta henne.

Det som de som satt sig på fel sida om Tronen, har glömt är att de fortfarande behöver korset. Ty om jag tar emot kraften från Tronen men inte är jordad vid korset ger jag elektriska stötar till människor.

De som stannar på fel sida om Tronen kan vi kalla för framgångsteologer.
Vi behöver inte stanna utanför kraftfältet på fel sida om tronen. När Jesus ser att vi placerat oss där och blivit 'färdiga kristna', talar han allvar med oss. Så länge vi sitter där på fel sida om tronen säger han de chockerande orden: Jag har aldrig känt er … (Matt 7:22-23). Allt kan se rätt ut, men vara fel ändå. Jesus känner tydligen bara dem som han fått vara en frälsare för. 'De behövde mig en gång, men inte sen…' säger han.

Det behöver inte vara så. Vi är döpta in i Kristus. Att vara kristen är att vandra mellan Korset och Tronen.

 

7. Den dagliga vandringen mellan korset och tronen
Jag behöver dagligen gå till Korset och lägga ned mitt liv där och bekänna min synd där. Precis som jag dagligen behöver tvätta mig för att inte bli odräglig bland människor jag möter, behöver jag dagligen renas vid korset. Synderna luktar så illa.

När jag kommer till honom så ser jag hur han redan tagit all min nöd i sig. Han sträcker ned sina sårmärkta händer och lyfter av mig allt det jag ger till honom. Hela sopsäcken. Och jag förstår hur han tar all fördömelse och all modlöshet och alla anklagelser ifrån mig.
Han som är Ljuset, som brann ned för vår skull, är den som kan tända mitt dops ljus. Jag blir brinnande i anden (Rom 12:11).

När jag den törnekrona
för mina tankar har
som synden att försona
du Herre Jesus bar,
då brinner allt mitt hjärta
av tacksamhet mot dig,
Jag vet att syndens smärta
du smakat har för mig.

(Svensk Psalm 454:1)

Vid Korset får du tömma ut din inre bägare med allt skräp som där finns. Men sedan är det viktigt att gå till Tronen för att fyllas på av livet från Jesus. Du tar emot ord av ande och liv från Jesus. Du dricker av hans strömmar av levande vatten. Du låter dig fyllas av Anden. Du utrustas för hans tjänst.

När du lever i kraftfältet sitter du inte längre på fel sida om Korset eller på fel sida om Tronen. Du kommer på rätt sida om Korset och på rätt sida om Tronen. Du behöver fortfarande korset. Och du blir aldrig så färdig att du inte behöver fyllas av livet från Tronen. Du får dagligen vandra mellan Korset och Tronen. Dagligen tömma ut och dagligen fyllas på.
De kloka människor som vandrar mellan Korset och Tronen kan vi kalla för gångsteologer.

När du förblir i kraftfältet växer Andens frukt. Du får ta emot Livet från Vinstocken Jesus så att du får något från honom att ge åt de människor som kommer i din väg. Kärlek, glädje, frid, tålamod.
Vid tronen får du också ta emot nådegåvor, utrustning som Herren ger till dem som behöver utrustning. De stora, duktiga behöver dem inte. Men Herren ger nådegåvor till dem som ser att de inte klarar av att hjälpa någon annan utan hans utrustning.

I kraftfältet blir du en verklig elitkristen - e' liten kristen som behöver Kristus. 

Där släpper fördömelsen och
där släpper föraktet både av mig själv och andra.
Jag drivs inte av Min framgång,
plågas inte av Min motgång.
Jag mal inte Tomgång.
Jag bara går med Jesus
och förundras över hur rikt livet med honom är.
Jag ser med hans ögon.
Känner med hans smärta.
Lyssnar in hans möjligheter.
Jag ser i varje människa ett möjligt helgon.
Jag ser dem genom Korset
och jag ser dem genom Tronen.
Jag ser vad Jesus kan göra med dem.

Jesus du är med oss
genom liv och död,
nu mitt hjärta brinner
av din kärleks glöd.

(Svenska Psalmboken 359:4)

 
 

Reflektion
Samtala med dig själv eller med någon annan.

Sätt dig i en skön fåtölj och förhör dig själv på hur de tio buden lyder.
Beröm dig om du kan …

Berätta om den osynliga sjukdomen och hur man blir botad från den.
Försök förklara för dig själv vad skillnaden är mellan önskningar och begärelser.

Är du god innerst inne eller god bara ytterst ute?
Har du erfarenheter av Markus 7:21-22?
Hur hanterar du den erfarenheten?

Samtala med Jesus om dig själv. Gör det!

Vad har hänt med gamle herr Lagen?
Hur ser han ut nu för tiden, vad gör han? Vad är hans titel?
Berätta något om var och en dessa fem upptäckter i kraftfältet:

  1. Vi ser ett kors
  2. Vi ser en tron
  3. Vi hittar bokstaven i
  4. Vi hittar inre kraft
  5. Vi hittar rik frukt

Vi behöver inte stanna utanför kraftfältet
på läktaren,
på fel sida om korset,
på fel sida om tronen.

Berätta om din vandring mellan Korset och Tronen.
Sedan du berättat om detta sätter vi punkt för Bibelskolans nyfikenhetsupptäckstsvandringar och säger

Ära vare Fadern och Sonen
och den helige Ande
såsom det var av begynnelsen,
nu är och skall vara
från evighet till evighet.
Amen.

 

 


Våra systersajter

Här finns länkar till god bibelundervisning av kända bibellärare.

Jesus för dig
Jesus för dig
Bönenätverk
Bönenätverk
Bibelskolan Ung
Bibelskolan ung
Himmelskt söndagsgodis
Rött kors designat av prof. Erik Lundberg
Bengt Pleijels blogg

Våra systersajter

Här finns länkar till god bibelundervisning av kända bibellärare.

Jesus för dig
Jesus för dig
Bönenätverk
Bönenätverk
Bibelskolan Ung
Bibelskolan ung
Himmelskt söndagsgodis
Rött kors designat av prof. Erik Lundberg
Bengt Pleijels blogg