Inför Söndagen

Vandringar

Bengts återvändsgränd

Frågor och svar

Min egen bibelläsning

Sångpostillan

Vår systersajt

jesusfordig.nu Bönenätverk
Om hellenismen och NT, och om Paulus kvinnosyn? PDF Skriv ut E-post
Skrivet av Staffan Ljungman   
2006-01-01

(Svar till Jennie)

Du har hört att hellenismen har påverkat NT:s utformning och tankevärld och undrar hur det förhåller sig med detta. 
Hellenismen påverkade starkt livet i den grekiska stormakten efter Alexander den store (300-t f Kr). Men redan Sokrates på slutet av 400-t f Kr brukar räknas som pionjär för hellenismen.
Nu får vi ha i minnet att hellenismen är en filosofi, inte en religion. Eftersom NT är skrivet på grekiska kan man säga att en del termer och språkliga begrepp har sin bakgrund i denna filosofi, men någon religiös påverkan kan det inte bli frågan om. På religionens område stod hellenismen för vad vi med ett fint ord kallar synkretism - en blandning av en massa olika religioner. Och det är något som minst av allt kännetecknar NT.

Du undrar också över "Paulus och hans nedvärderanden gällande kvinnor". Ja, Paulus har fått klä skott för mycket. Jag ser helt andra saker när jag läser Paulus. Ta t ex Rom 16:1-2: Jag vill lägga ett gott ord för vår syster Foibe, som tjänar församlingen i Kenchreai. Ta emot henne i Herren på ett sätt som anstår de heliga. Hjälp henne med allt hon kan begära av er. Hon har själv varit ett stöd för många, också för mig. Vem kan kalla detta nedvärderande? Läser man fortsättningen av Rom 16 finner man inte mindre än nio kvinnor nämnda vid namn som oumbärliga medarbetare i evangeliets tjänst. 
Ett rött skynke för många feminister är begreppet underordning när det gäller kvinnans förhållande till mannen. Läser man Ef 5 så finner man mycket riktigt orden liksom kyrkan underordnar sig Kristus, så skall också kvinnorna i allt underordna sig sina män (5:24). Men omedelbart efteråt får männen sitt: Ni män, älska era hustrur så som Kristus har älskat kyrkan och utlämnat sig själv för den (5:25). Vilket är lättast? För kvinnan att underordna sig sin man eller för mannen att offra sig för hustrun så som Kristus gav sitt liv för oss? Jag menar nog att jämlikheten är total. Någon nedvärdering skymtar jag inte. Och när Paulus återger budet från Herren Jesus (1 Kor 14:37) att kvinnorna ska "tiga vid sammankomsterna" i församlingen (1 Kor 14:34), så är det bara frågan om att kvinnor och män kan ha olika uppgifter i församlingen liksom i hemmet (mamma - pappa). Inte är det väl nedvärderande att mamma inte kan bli pappa - eller tvärtom? 
Jag vet att det här är minerat område i dagens Sverige, men jag vågar skriva så ändå. Paulus är faktiskt inte "bara Paulus" utan Herrens språkrör.


Med hälsningar i Herren

Senast uppdaterad ( 2007-01-14 )
 
< Föregående   Nästa >

Inför Söndagen

Vandringar

Bengts återvändsgränd

Frågor och svar

Min egen bibelläsning

Sångpostillan

Vår systersajt

jesusfordig.nu Bönenätverk