Trettondedag jul - Tecken från Gud

Tecken från Gud

Nyheten om Jesu födelse basunerades ut på himlavalvet. Budskapet stod att läsa i skyn, ingen kunde undgå det. Ändå var det alltså bara tre som kom till Betlehem för att tillbe kungarnas kung. Det var bara dessa tre vise män som kunde tyda tecknet, som förstod vad det handlade om. Många andra tittade upp mot skyn, som såg utan att förstå.

Det här får mig att tänka på hur vetenskapen mer och mer upptäcker Gud bakom sin forskning. När det gäller universums början i Big Bang för 13,7 miljarder år sedan, livets uppkomst på jorden för drygt 3 miljarder år sedan och människans hjärna, som är så ofantligt komplicerad, det mest komplicerade vi hittills har funnit i universum. Allt detta blir mycket svårt att förklara utan en Gud. Men ändå så är det inte så många som ser det. Man kan bokstavligen stirra på en DNA-molekyl utan att se. Man kan ha tecken från Gud mitt framför sig utan att förstå.

De tre vise männen var inga judar, de hade förmodligen ingen större kunskap i judarnas heliga skrifter. Ändå var det de som hittade rätt. Gud gav ju ett högst oväntat tecken när han lät planeterna gå samman just vid denna tid, vid sin sons födelse. För att kunna upptäcka och tyda det tecknet fick man inte var för fördomsfull och tänka att så där brukar ju inte Gud tala till oss. När vi tyder Guds tecken, i naturen, i vetenskapen så måste vi ha öppna sinnen och inte binda oss vid vad vi är vana vid.

Och framför allt måste vi vara beredda att ta Guds tecken till oss. De vise männen tvekade inte, de bröt genast upp när de hade förstått vad detta handlade om. Om vi inte är beredda till detta så kanske det är en orsak till att vi missar tecknet.

Vandringens mål var tillbedjan för de tre. De ville knäböja inför den som tecknet talade. När vi upptäcker Guds tecken omkring oss, oavsett det handlar om universums egenskaper och utveckling, eller livets under här på jorden, så får även vi böja knä i vördnad inför världsalltets skapare. Tobias Bäckström