Skärtorsdag - Årg 1

Nu är det skärtorsdag - Jesu sista kväll på jorden. Denna kväll kommer han att inta sin sista måltid på jorden - påskmåltiden. Han kommer att vara med sina lärjungar för sista gången efter tre pårts oavbruten gemenskap. Han kommer att bli övergiven just av dessa sina vänner och en av dem, Petrus, skall t.o.m. förneka, att han ens känner honom. Han kommer att våndas i Getsemane trädgård. Han kommer att bli tillfångatagen och slagen.  Sin sista jordiska natt tillbringar han i översteprästen  Kajafas´ fängelsehåla längst ner i palatset.

Varför måste han gå igenom allt detta svåra?  Varför måste denne gode Jesus, som hjälpt så många mäniskor, dö som en brottsling.  Varför?

Tre huvudsvar har getts genom historien när teologer försökt förklara varför Jesus måste dö.
1. Gud var uttröttat vred på människans synd emot honom och varandra alltifrån skapelsens morgon. En syndabörda tyngde hela skapelsen.  Någon måste ge sitt liv som ett offer för at ta bort denna ayndabörda och blidka den vredgade Guden.
2. Jesus dog för att med sitt osjälviska offer visa på Guds kärlek och därmed beveka människorna. Det var inte Guds vrede som togs bort utan människans synd.
3. Jesus dog för at ge sitt liv för att besegra de onda makterna - synd, död och djävul. Jesus betalade med sitt liv för att köpa människorna fria och därmed övervinna fördärvsmakterna, i första hand djävulen själv.

På det här sättet tänkte de första kristna.  Kyrkofadern Ireneus talade om en "recapitulatio", en återställelse av skapelsen till det tillstånd som rådde innan Adam, "den förste Adam", genom sitt och Evas syndafall omintetgjorde alla de välsignelser som en god Gud planerat för dem.  Jesus, "den andre Adam" (1 Kor 15:46), betalade med sitt liv och återförde den kristna människan till ruta 1 - det tillstånd av välsignelse och gemenskap med Gud som funnits innan syndafallet.

Jesus själv förklarade varför han måste dö genom att säga, att han hade kommit för att "ge sitt liv till lösen för många" (Matt 20:28) och Hebréerbrevets författare tycks bära samma tanke - Jesus dog en gång för alla, det behövs ingen mer självutgivande offergärning.  Han sitter nu på Guds högra sida som en segrare för att från den positionen få se den slutliga segern, då den fiende som besegrades i och med hans uppståndelse totalt och slutligt ska besegras. Innan Jesus sätter sig på Faderns högra sida, så säger han till sina efterföljare: "Åt mig har getts all makt (auktoritet) i himlen och på jorden.  Gå DÄRFÖR ut och gör alla folk till lärjungar". (Matt 28:18-19)