Första advent - Årg 1 - HIMMELENS JUBEL

Det är första advent och det är jubel, när Jesus rider in på sin åsna i Jerusalem. Och det är inte vilket jubel som helst!   Det verb, som här översätts "ropade" heter på grekiska "ainein" och det verbet finns bara 10 gånger i Nya Testamentet. Verbet uttrycker det jubel, som jag tänker mig kommer från supportrarna på läktarna, när hemmalaget gör ett segermål i 92:a minuten.  Det är "ainen" - "ropa, ljudligt ropa, jubla starkt" (av henreiskan "halal", som vi har i ord som "halleluja!").

Vi tittar lite på de ställen i Nya Testamentet, där just verbet "ainein" används.  Jag ser direkt tre sådana viktiga sammanhang.

1. Första sammanhanget: Julen.

Om vi läser Luk 2:8-14, som berättar om den heliga julnatt, då Jesus föddes till jorden, så står det att en himmelens ängel förkunnar "den stora glädjen" och att han tillsammans med "en stor himmelsk här "prisade Gud": "Ära i höjden åt Gud och på jorden fred åt dem han har utvalt". Där är det också "ainein", där är det himmelska segervrålet. Äntligen! Gudasonen är född! Fördärvsmakter - darra! Gud har blivit människa. Sonen, befriaren, är sänd till världen för att köpa och ställa oss fria från de fördärvsmakter som förblindat och torterat oss. Och himlen häver upp sitt jublande segervrål, sitt "ainein". Börja jubla!

2. Andra sammanhanget: Påsken.

Ett annat tillfälle när "ainein" används, när det jublandet segervrålet kommer, är när Jesus närmade sig Jerusalem inför sitt lidande och var på väg ner från Oljeberget, som vi läser om i dagens evangelium.  Hela lärjungaskaran exploderar i ett dånande segervrål!  Här jublar folket över den välsignade, han som välsignat dem med helande och upprättelse, han som kommer, "konungen i Herrens namn". Jublet kommer från "oxlous" - det enkla vanliga folket, de marginaliserade) och går till kungen. För fariséerna var Jesus bara "Mästare" didaskale, en vishetslärare, för Jesu vänner var han kungen. Fariséerna sa: "säg åt dina lärjungar att sluta" jubla. Men Jesus svarade dem: om de slutar jubla, "kommer stenarna att ropa". (Luk 19:37-40)

På Golgata köpte Jesus mänskligheten fri från syndens, dödens och djävulens makt och konsekvenser. Du är fri. Himlen jublar - jublar du?

3. Tredje sammanhanget: Himlen.

I Upp 19:5 återkommer "ainein". "Prisa vår Gud, alla hans tjänare, ni som fruktar honom, höga och låga". Vi kan bara ana hur det ska låta när folk från alla stammar och folk står inför tronen och jublar. Förlossade, hemma, frälsta. När Jesus visar sig inför sina trogna där, så kan man bara ana vilka proportioner jublet ska anta. En popstjärnas framträdande på Globen blir en blekblek kopia jämfört med Kungens framträdande på den himmelska scenen. När han sätter sig på tronen vet jublet inga gränser. "Ainein" i kubik. Vilket jubel!