Söndagen före domsöndagen - Årg 3

Grekiskan har två tidsbegrepp: kronos och kairos.

Kronos är den tid på kyrkoåret som är nu med en accent som fäster vår uppmärksamhet på den yttersta tiden och de yttersta tingen, den del av framtiden som föregår den stora Upprättelsen. Jesus talade om födslovåndor. I en liknelse om tio unga flickor blev de tydligt vilka som var beredda: de tvingades bekänna färg.

Kairos är Guds tid, den utvalda tiden, när det verkligen gäller. Visserligen är all tid efter Jesus återvändande till Fadern, den yttersta tiden. Han sa att han ska komma tillbaka snart. Vi ska kavla upp ärmarna, vi ska inte förslöas och tappa fokus. Genom den helige Ande är Guds tid Nu. Guds rike är nära, i detta nu. Du kan svara på en aktuell invit: Tiden är inne, Guds rike är nära, omvänd dig och tro det goda som Gud låter komma. Vägen är kantad med lidanden och svårigheter, den följer ju spåren efter den välsignade. Aposteln utmanar oss: Det är dags för er att vakna…natten går mot sitt slut och dagen är nära…ha inte så mycket omsorg om det jordiska att begären väcks…ikläd er Herren Jesus Kristus, han som kommer!