4 söndagen i påsktiden - Årg 3 - Vägen till livet

När livet hotas i det stora eller i det lilla, av pandemi över hela världen eller av sjukdom och psykisk ohälsa hos någon som står oss nära, av orättvisor och krig i andra länder eller av mobbning och misshandel i vår egen lilla by, då får söndagens tema "Vägen till livet" en klang som för mig ljuder i flera bottnar.

Jesus är vägen till livet därför att han har gett sitt liv för hela världen för att betala den skuld som skiljer oss från Gud, sona våra brott och synder och med sin död och uppståndelse ge oss livet, evigt liv och samhörighet med Gud. Så är det, och det är det glada budskapet vi förkunnar. Det är sant oavsett vad som händer runt omkring i världen, det är sant för alla och det gäller även mig och dig. Det ger oss ett hopp, det där hoppet och härligheten som "världen ej ser" som CO Rosenius beskriver i psalm 59 "Med Gud och hans vänskap", ett hopp som håller att leva och att dö på. Det hoppet har vi därför att Jesus vann det åt oss med sin död och uppståndelse.

Och att få komma till arbetsplatsen en måndag mitt i pandemi och oro, få sitta ner med kollegorna och dela med sig av böneämnen, be tillsammans och få sjunga psalmerna 153 och 313: "Livet vann, dess namn är Jesus" och "Min frälsare lever, jag vet att han lever" - då är det som om livet han vann åt oss kommer så nära, ända in i den tillvaro som hotas av död och där ovissheten blivit vardag. Livet är oss redan vunnet. Jesus går före oss med segerns banér (Psalm 59) och det hoppet - ja, det LIVET - kan ingen ta ifrån oss. Vägen till livet är det som vi går på, tillsammans med honom som vunnit det åt oss.