Skärtorsdag Årg 1

Passionstiden. Passion. Känslor som flödar över. Starka känslor. Känslor talar, uttrycker, avslöjar. Känslor är sanna.

Ibland värda att följa, ibland farliga att följa. Ibland olämpliga att följa. Onda som goda. När man är arg, ledsen eller glad.

De religiösa ledarna flödade över i hat. De ville döda Jesus OCH Lasaros. Allt som gjorde att de tappade kontrollen över folket.

Maria flödade över i kärlek till Jesus. Beundran och tacksamhet. Hennes flaska med balsam, stor som en dricka flaska på 33 cl tömdes på Jesus fötter.

En gest av överlåtelse. Flaskan går sönder. Maria går sönder i sin kärlek till den som går mot sin död.

När vi hör orden från Skärtorsdagen om brödet som bryts och vinsaften som pressas fram handlar det om Jesus kropp som går sönder och hur han blöder.

Uttryck för hans kärlek. I denna värld får vi låta det gå sönder som måste gå sönder. Våra präktigheter. Våra projekt. Vårt kontrollbehov.

Vi får smittas av Jesus passion för världen. Riktad till honom får vår intima kärlek, i sin tid,

djupna och uttryckas i omsorg om nödställda, drabbade av Jesus passion för världen.