HAN RÄTAR KRÖKTA RYGGAR 12:e sönd e tref Årg 2

Kroppsligt

Gud vill hälsa åt hela vår varelse, åt hela vår kropp.

När evangelierna gång på gång berättar om människor som Jesus botade är det just det som är budskapet. Gud vill bota våra sjukdomar och kroppsliga skador. Berättelsen om vad som händer efter att Jesus har lämnat över till den Helige Ande, Apostlagärningarna, bekräftar att detta finns där också för oss.

Självklart är hela skapelsen drabbad av död och det som kallas ”förgängelsen”, åldrandet.

Även om kroppen bär på en självläkande förmåga är det en hel del vi får dras med och aldrig blir fria ifrån i detta livet.

Episteln från Romarbrevet ger oss dock ett hoppfullt perspektiv

Det är inte så att själen eller det andliga är viktigare än kroppen eller skapelsen. Gud vill inte befria oss från kroppen – han vill befria vår kropp! Ja, han vill inte främst ta oss härifrån till himlen. Han vill befria hela skapelsen, göra den till Eden, sådan han vill den ska vara när han skapade och allt var ”mycket gott”.

Gud vill vår hälsa och kroppsliga styrka och välmående.

Samtidigt ser Gud till hela vår varelse: kropp, själ och ande.

Att räta på ryggen handlar också om vårt livsmod.

Kvinnan i evangeliet synliggör vårt betryck, vårt underläge som vi ofta anpassar oss efter.

Det som gör oss krökta kan också vara...

Socialt och andligt

Reglerna kring sabbaten, vilodagen, var så inarbetade, i religionen och i folksjälen.

De var normerande och normaliserade även om de var absurda. Gång på gång i evangelierna lyfts just detta fram.

Detta var den mest uppenbara och upprepade kontroversen mellan de religiösa ledarna och Jesus.

Trots att Jesus argumenterar med sunt förnuft och tyngd är ledarna förblindade. De vill inte se det omänskliga i sina regler.

Vi har så lätt att anpassa oss efter de som vill skuldbelägga. Det blir vi som tar på oss offerkoftan, kröker rygg när det inte finns någon reell skuld. Evangelietexten antyder att ”motståndarna” kom på skam av det Jesus uttryckte. Det finns skam som är berättigad, som är grundad i verklig skuld. Det finns också skam som vi bara ska blåsa bort, som bara är destruktiv och som hämmar det goda fria livet. Ordet frälsning kommer från detta att ”frihalsa”. Slaven som blev fri från sin ring, kedja eller kätting runt halsen. Det kan handla om skuld, men också om skam, död och olika hotbilder.

Psaltartexten denna kommande söndag, den tolfte i Trefaldighet vill hjälpa oss ta till oss och tillämpa detta: Herren rätar krökta ryggar. Det gäller mig i alla avseenden. Hälsa eller ohälsa. Skuld, skam och förlåtelse, och inte minst i det framtidsperspektiv som går bortom åldrande och död.

Peter Artman

Präst på Orust