1 söndagen e Trettondedagen - VAD BETYDER JESU DOP?

Varför behövde Jesus döpas?

Johannes´ fråga i en anan av dagens texter  är berättigad. Jesu svar till honom var: ”Det är så vi skall uppfylla allt som hör till rättfärdigheten”.  Jesus var född av Maria, som liksom alla vi människor var ”fattig, syndig människa” – och av Gud, som var helig.  Han går in under vår mänsklighet. Tar allas synd. Samtidigt skapar han ett nytt förbund.

Johannes döparen står på trösken till det Nya Testamentet men tilhör Gamla Testamentet – men med Jesus kommer ett nytt förbund. Ett förbund, som inte behöver offer. Här sker i och med Jesu liv, gärning och död ett offer giltigt för alla tider och alla folk. Ett nytt förbund.

När jag döps får jag del av detta nya förbund, som Jesus inte bara representerar – utan för fram med sin död. Rom. 6:3-11, Rom. 8:10: ”Om Kristus bor i er, så är vissserligen kroppen död p.g.a. synden, men anden har liv på grund av rättfärdigheten”. Kol. 2:12-15.   När Jesus döps, skapas detta nya och förnyade förbund med Fadern, och himlen öppnas.  Och hela treenigheten är där – Fadern – Sonen - och Anden.

Ordet treenighet finns inte i Bibeln, men tanken finns där. Minst 7 bibelsammanhang talar om treenigheten.Matt. 28:19 Joh. 15:26 1 Kor. 12:4-132 Kor. 13:14 Ef. 2:181 Thess. 1:2-51 Petr. 1:2. Joh. 15:26 säger oss, att vi lär känna Fadern genom Jesus. Vi får Anden genom Jesus. Därför är det så viktigt att predika honom, som öppnat himlen och skapat ett nytt förbund.  Kyrkan gör människorna en stor björntjänst om hon inte predikar honom som himlen öppnas för.  För gör kyrkan inte det, så förblir himlen på något sätt stängd.

Titta inte så högt upp, så du bara ser himlen. Titta inte så högt upp, att du bara ser duvan. Titta så djupt ner, så du ser honom som döps för din skull. Då först kan Du finna Gud.  ”Du är min älskade son, du är min utvalde”. Några texter tillägger: Hör honom!!

Just det!
Carl-Erik Sahlberg