Var Maria jungfru?

Du vill ifrågasätta att Jesu mor Maria var jungfru. Till stöd anför du en historia om en romersk centurion som skulle vara pappa till Jesus. Likväl tycks du mena att när Jesus väl föddes, befanns han vara Guds son.

Som du nog förstår rimmar detta inte alls med bibelordet eller Kyrkans tro. Jesus blev inte till för c:a 2000 år sedan. Eftersom han är Gud så är han till av evighet. Det som skedde för 2000 år sen var att han kom från evigheten in i tiden. Gud är hans fader, som Jesus många gånger säger, och Maria hans mor. Han skulle ju vara Gud och människa i en person – Gud efter pappa och människa efter mamma. Meningen med att han kom till jorden var nämligen att han skulle förena människan med Gud.

Det är klart att det vore lättare att begripa om Maria hade blivit våldtagen av en man eller frivilligt gått med på ett förhållande. Men saken är betydligt mer komplicerad än så. Bibeln och Kyrkan menar att Jesus föddes genom ett under. Och då är det inte lönt att försöka fundera ut en ”naturlig förklaring”.

Ser man Jesus bara som en vishetslärare, så kunde han naturligtvis vara född som vilken människa som helst. Men ser man honom som Guds son så vill det mer till.

Jungfrun Maria är nog den största förebild vi har när det gäller tro. Hennes situation var sannerligen inte enkel. Det märktes ju att hon inte hade någon far till sitt barn. Och hon var faktiskt inte mera oskuldsfull än att hon visste hur barn kommer till (se bibelhänvisningar nedan). Det stora med denna unga flicka är att hon vågade säga JA till den största uppgift någon människa har haft. Detta JA från jungfrun Maria öppnar porten för världens frälsning.

Detta begriper du förstås lika lite som jag. Begrep gjorde inte Maria heller. Men, som hennes släkting sa om henne: ”Salig hon som trodde” (Luk 1:45). Vill man, kan man än idag tro det man inte begriper – och särskilt det. Om Gud vore begriplig för oss människor så vore han inte Gud.

Med hälsning i Herren

Staffan Ljungman