Domare i Gamla Testamentet?

Jag undrar över Debora i Domarboken. Att vara domare, var det som att vara hövding/politiker? Hur blev en person domare? Vald av folket eller utsedd av Gud? Var det självklart att domaren även var profet/profetissa? Kan ni rekommendera någon bok om detta och om hur man levde livet vid denna tid? Jag tänker då särskilt på hur en kvinna i Deboras ställning levde.

Folket hade inget politiskt ledarskap efter att de etablerat sig i landet och de förföll snart till avgudadyrkan. De blev angripna av andra folkgrupper och då sände Gud domare som var de som gick i spetsen för en här.

Domarna kan alltså närmast liknas vid en överbefälhavare, men bara i krigstid. När det blev fred så återgick var och en till sig, någon stående armé hade man inte. En viss funktion som övervakare av lag hade man också.

Domarna var inte valda utan ett karismatiskt ledarskap, sända av Gud. Debora var även profetissa men det behövde inte vara likhetstecken mellan profet och domare. Här på bibelskolan så kan du läsa mer om Debora under menyn Vandringar och Kvinnor i bibeln.