Öga för öga, tand för tand.

Jag undrar vad det finns för fakta om texterna "öga för öga och tand för tand" och "älska din fiende". Vad handlar de om, och hur syftar de på hur man ska vara/göra om man ska älska, förlåta osv.

Svar:

I Matteus 5:38-48 så tar Jesus upp detta ord från gamla testamentet. Öga för öga, kommer 2 Mos 21:24 och handlar om att begränsa hämnden. Alltså: om någon har stuckit ut ditt öga, eller slagit ut din tand, så får du inte göra något ännu värre och till exempel ta hans liv. Straffet ska vara i nivå med brottet.

Men det Jesus säger är att vi ska avstå från hämnden helt och hållet: om någon slår dig på högra kinden så vänd andra till. I samma sammanhang så talar Jesus om att vi ska älska våra fiender vilket också var ett steg längre än de bud som fanns i gamla testamentet. Där talas det om att man ska älska sin nästa, men högre krav än så fanns inte. (3 Mos 19:18)

Jesus har en radikal etik som går betydligt längre än den gammaltestamentliga. Vi ska helt avstår från hämnd, älska våra fiender och be för dem som förföljer oss. Det är idealet som vi ska sträva efter men som vi tyvärr ofta misslyckas med.