2 sönd e Trettondedagen - Bröllopet i Kana

Alla var där! Inte bara Jesu mor och hans lärjungar, utan verkligen alla. Hela skapelsen fanns representerad där på bröllopet i Kana. Här börjar Jesus sin verksamhet och det som sker här, när vatten blir till vin, kommer att få återverkningar för hela skapelsen. En nystart om man så vill.
  Naturligtvis är det ingen tillfällighet att det är ett bröllop som Jesus är på. Glädjen och festen i Guds kommande rike brukar målas upp just som ett bröllop. Gud älskar oss så mycket att han vill fira bröllop med oss.

Och om du läser igenom berättelsen så lägger du märke till att festens huvudpersoner, bruden och brudgummen, inte nämns med ett ord. Nu är detta inte bara en miss av Johannes, det är fullt medvetet som han har utelämnat dem. Bröllopet i Kana är nämligen en bild av det stora bröllopet mellan Jesus och Kyrkan. Det är därför som det redan i första meningen poängteras att Jesu mor, Maria var där. Maria är den nya Eva, hon är nystarten för mänskligheten, hon som sa ja där Eva sa nej. I Maria finns vi alla representerade, eftersom Maria representerar Kyrkan. Det är därför bröllopsparet inte nämns, de verkliga huvudpersonerna är Maria och Jesus!

Allting börjar med att vinet tog slut! Vinet representerar kärlek och nog har vi alla erfarenhet att vår kärlek inte räcker till. ”Kärleken tog slut” hör man ibland som förklaring när äkta makar går skilda vägar. Och vad gör vi då när vår kärlek tar slut, för det kommer den oundvikligen att göra om vi bara öser ur egna krukor. Försöker vi allt desperatare krama ur den sista droppen vin, spä ut den så att den ska räcka så länge som möjligt?
  Gör istället som Maria. Stillsamt går hon till Jesus och säger, ”de har inget vin”. Detta påpekande rymmer mycket djup och visdom. Maria konstaterar bara fakta, hon börjar inte instruera Jesus vad han skall göra, hur problemet ska lösas lämnas åt honom.
  Här har vi mycket att lära när det gäller bön. Vi tror ofta att vi vet precis hur våra problem ska lösas och vi är snabba med att lägga fram en rad förslag till Gud. Och så blir vi besvikna för att Gud inte gör precis så som vi tänkt oss.

Upplever du att vinet är slut, att kärleken kallnat, så lägg fram detta för Jesus, säg bara som det är! Men fortsätt också med att följa Marias exempel. För vad gjorde hon sen, jo hon gick till tjänarna och sa åt dem att göra som Jesus sa åt dem.
  För att Gud ska handla med oss så behöver vi en beredskap för detta. Allt smaklöst vatten i oss vill han förvandla till vin, men bara om vi själva vill det!
  Tänk om tjänarna hade vägrat att följa Jesu uppmaning att fylla stenkrukorna med vatten! Då hade det inte blivit något mer vin den festen. För att Gud ska handla med oss måste vi ha en inre beredskap att följa Guds vilja.

Jesus förvandlade sex hundra liter vatten till vin av finaste årgång. Långt mer än de kunde tänkas behöva. Gud är överflödandets Gud. Han vill ge mer än vad vi ber om! Han har bjudit in oss till det stora bröllopet där han själv är både bröllopsvärd och brudgum.

Tobias Bäckström