Artonde sönd e tref 2 årg.

Mark 10:17:27

En fråga som dyker upp hos mig när jag läser det här är: om nu den här mannen verkligen hade hållit alla bud, varför kom han då till Jesus? Varför var han inte nöjd? Ville han bara få bekräftat att allt bara var bra med hans andliga status? Eller så upplevde han en inre dragning, att Gud ville något annat just med honom och hans liv. Att Jesus såg på honom ”med kärlek” antyder just det, att Gud hade planer för hans liv. Han blir kallad till att vara hans lärjungar och hade han följt kallelsen så hade han varit en av de tolv, en av apostlarna, då hade vi förmodligen vetat betydligt mer om honom. Den här händelsen visar att det inte gick med automatik när Jesus kallade lärjungar. Han styrde inte över människors vilja.

Mannen gick bedrövad bort. Det är ju så att säger vi nej till Guds kallelse så blir vi olyckliga. Då går vi miste om meningen med våra liv. Den här mannen kunde inte tänka sig att göra sig av med alla sina pengar, ändå skulle han inte ha någon glädje av dem i fortsättningen.

Jag tycker att lärjungarna reagerade ganska moget och insiktsfullt, jag höll på att säga, för en gångs skull. Det finns inget triumfatoriskt över deras reaktion: där fick de rika så att de teg. Nej, trots att ingen av dem kvalade in i kategorin ”rik”, och trots att de ju alla hade lämnat allt och följt Jesus så tog de ändå åt sig. De förstod alla att de hade kunnat vara i den mannens situation. Om det hade varit de som suttit på en massa pengar, hur hade då de gjort när de blev kallade av Jesus. Hade då de lämnat allt och följt honom.

Just den här tanken: ”det hade kunnat vara jag” om jag varit i hans kläder tyder på stor mognad.