Annandag Påsk Årg 1 - Hur möter vi Jesus idag?

Tema Annandag påsk i Evangelieboken är Mötet med den Uppståndne.

Frågan för oss är: hur möter vi den levande Jesus idag, och…gör vi det?

Jag menar på något sätt fysiskt, eftersom det är det som det handlar om i texterna.

Men, Jesus har ju återvänt till Fadern i himlen.

Vi får så vackert vänta till hans återkomst, eller?

Inte riktigt.

I Lukas andra bok, den om Jesusrörelsen efter himmelsfärden, Apostlagärningarna, berättas om hur Paulus, innan sin omvändelse både hörde och såg Jesus.

Visst det är något av ett specialfall som vi inte kan räkna med. Vi hör om berättelser, inte minst i muslimska länder, hur Jesus visar sig för människor i drömmar.

Emmausberättelsen ger några infallsvinklar på hur Jesus är mitt ibland oss även idag, genom den helige Ande.

Den helige Ande är Jesus ande

Såsom Jesus slog följe med de modstulna för att känna dem på pulsen, så gör Anden, Jesus ande, också idag. För att lyssna in, och tala tröst.

Det sker under dagens gång, där vi är på väg. I vardagen. Han bröt brödet och vännerna kände igen honom.

Köksbordet

Det var vid en kvällsmat som de fick upp ögonen. Brytandet av brödet var en vardagshandling i familjen, bland de närmaste eller människor emellan. Där vill Jesus finnas.

Sonen var med vid skapelsen. Inget mänskligt är främmande för honom.

Nattvardsbordet

Brödsbrytelsen görs än idag, samtidigt, som en lydnadshandling. Jesus satte igång Jesusrörelsen genom denna handling i ett nytt förbund: Gör detta till mitt minne!

Här gestaltas gudsfolket på ett speciellt sätt, det som också kallas Kristi kropp, Jesus fysiska närvaro bland oss idag. Denna gemenskap visar sig på olika sätt, ofta är den klämd i denna världen. Därför frågade Jesus Paulus, där i Damaskus: Varför förföljer du MIG? Denna sammanvuxna gemenskap är också en

Missionsrörelse

Lukas ger Apg samma mönster och händelseförlopp som Lukasevangeliet, men här är det lärjungarna som helar och gör tecken, i Jesus kraft och namn. Jesus blir på det sättet konkret synlig, genom dem.

Missionsrörelsen tydliggörs också genom avslutningen av Matteusevangeliet: Gå ut – Gör lärjungar – Jag är med er alla dagar.

Även detta är en slags inkarnation – Gud och Jesus förkroppsligad. Den blir också tydlig i det som Jesus sätter igång i det rum där de elva hade stängt in sig:

Som Fadern har sänt mig sänder jag er! Försoningens tjänst till världen dirigerad av Jesus, inspirerad av honom när han andas på dem.

Vid himmelsfärden ser vi också denna rörelse och kraft och samling som blir ytterligare förstärkt av Jesus när han andas från himlen och döper i helig Ande på Pingstdagen.