Hur visar man kärlek mot sin nästa?

Detta är en viktig fråga, eftersom Jesus säger att ”du skall älska din nästa som dig själv” (Matt 22:39).

Hur gör man det då? Jesus har ett tips: ”Allt vad ni vill att människorna skall göra för er, det skall ni också göra för dem” (Matt 7:12). Som du själv vill bli behandlad, så ska du behandla andra. Dessutom blir man faktiskt själv glad av att göra andra glada.

Undrar du möjligen vem som är ”din nästa”? Det var en man som frågade Jesus om det, och han fick hela berättelsen om den barmhärtige samariern som svar. Se Luk 10:29-37. Och Jesus slutar med att säga: ”Gå du och gör som han!” Javisst, han behandlade den slagne mannen som han själv hade velat bli behandlad.

Dessutom lägger Jesus till att kärleksbudet inte bara gäller vänner och kompisar utan ovänner också (Matt 5:43-47). Pröva att visa kärlek mot dina ovänner, så ska du se att ovänskapen har svårt att överleva.

En sak till: kärleken till nästan blir aldrig perfekt. Vi får jobba på det, misslyckas, be om förlåtelse och försöka igen. Bara Jesu kärlek är perfekt. Han älskar oss verkligen som sig själv – minst!

Varje gång vi älskar vår nästa höjer vi kärleksnivån i världen. Kärleken ska helst vara villkorslös = inte vänta sig något tillbaka. Sådan är i alla fall Guds kärlek, tack och lov!

Med hälsning i Herren

Staffan Ljungman