Guds Rike?

(svar till Tomas)

"Dessa tecken skall följa dem som tror...",
"Det som ni har sett mig göra, skall också ni göra och mer..."

När vi gör Guds vilja: Älskar Gud och människorna och lyder missionsbefallningen - sprider de glada nyheterna om Jesus och Guds Rike. Då är Gud där och backar upp sitt ord med under, tecken och kraftgärningar. Gud är större än allt, Guds kraft är oändlig. Guds vilja är obestridlig. Han har gett oss ett uppdrag och sagt att han ska bekräfta vad vi vittnar om. Titta på apostlarna efter pingstdagen. Titta på de första kristna! De var Ordets görare och Guds Ande vittnade genom dem. Jag har lyssnat på kristen undervisning från olika samfund och inriktningar och jag har studerat dess ledare, men det jag ser i dagens kristenhet är inte vad det berättas om i evangelierna och breven.

Något är fel för jag har svårt att se någon större skillnad mellan kristna idag och de icke troende i världen som inte tagit emot Jesus i sina liv än. Då känns det för mig som att någonstans gick det fel. Någonstans gick kunskap förlorad som gör att vi idag inte förstår Guds Rikes Lagar och då heller inte kan föra dem vidare på rätt sätt. Gjorde vi det så skulle långt fler människor få uppleva helanden av olika slag, fler skulle komma till tro och vi skulle slippa be år ut och år in efter väckelse. Väckelse förresten! - se på Filippos i Samarien: "...han undervisade folket om Guds Rike, många blev helade och befriade från onda andar, stora under och tecken skedde och en stor glädje utbröt i hela den staden." För mig är det här allt handlar om. Vi säger att det kristna livet går ut på att bli så lik Jesus som möjligt, men hur är det ställt med oss? Filippus hade kunskap som vi inte har idag menar jag. Jag törstar efter den förståelse han hade! Jag vill lära mig och få undervisning som leder till att jag kan utföra det Gud befallt mig att göra. Jag vill vara den levande Gudens lärjunge och tjänare, för att kunna dra mitt strå till stacken.

Jag vill verka utifrån den position som Gud har menat att vi ska befinna oss i.

Hur når jag dit? Det logiska borde vara att hitta en människa som redan befinner sig i den positionen och få undervisning. Någon som svarar på min fråga om han/hon är en representant för den Levande Gudens Rike, med samma ord som Jesus sade när Johannes undrade om Han var messias. "Tala om för honom att blinda får sin syn, döva hör osv"

Min fråga: Hur ska vi bära oss åt för att komma rätt i Guds Rike och leva efter de angivelser som Gud lagt för oss? Så att vi kan behaga vår Fader med det vi gör - så långt det är möjligt i denna begränsade värld?

Tomas

Käre Vän!
Jag blir glad när jag tar del av Din fråga.

Den beskrivning Du ger av läget stämmer helt och hållet.

”Kunskap gick förlorad”, kunskapen som finns i Ordet. Men det är en sak att läsa Ordet och en annan att ta det till sig. Dock är detta inte hela förklaringen. Lika mycket som det fattas kunskap fattas det tro. Och den lydnad som hör till tron.

Nu skall jag säga Dig något som kanske överraskar Dig. Du ser läget och är bekymrad och frågande. Detta verkar Guds Ande i Dig. Guds Ande har gjort Dina ögon seende, han har rört Ditt sinne och lagt denna nöd på Ditt hjärta. Nu vill Guds Ande ta Dig i sin tjänst.

Du undrar vad Du skall göra och det verkar logiskt för Dig att först finna någon som ”befinner sig i rätt position”. Men så är det inte. Du har fått kunskapen. Tro nu på det Du sett i Ordet. Tacka Guds Ande för det han visat Dig och be honom använda Dig och leda Dig.

Det finns exempel i Bibeln på detta. I slutet av Matt.9 står Jesus gripen av medlidande med folkskarorna. Han uppmanar lärjungarna att be Gud sända arbetare i sin skörd. Vad händer då när de ber? Det ser vi i Matt. 10. De blir själva sända och utrustade till att gå ut!

På samma sätt är det nu för Dig. Herren vill använda Dig. Be Honom rusta Dig. Och be Honom ge Dig en eller ett par i omgivningen som Du kan dela Din nöd och Din vision med. Så kan ni be tillsammans och tillsammans studera bibeln och fråga Herren vad han vill att ni ska göra.

Vad det blir fråga om, kommer Herren att visa Dig och Er. Han kanske driver Er till att be för vissa människor i omgivningen. I så fall får Du räkna med att inte bara be för dessa utan också vara beredd att hjälpa och ställa upp för dem – praktiskt, ekonomiskt, med tid och uppoffringar. Det är ju detta vi ser hos Herren Jesus och sedan hos de första kristna: Förkunnelse och kärlek går hand i hand. Ofta går kärleken och hjälpen före. Och ibland tar den formen av tecken och kraftgärningar.

Så en sak till. Jag vet inte hur det står till i Din församling. Men om – trots brister och svagheter – evangeliet om Jesus som Frälsare och Herre blir förkunnat där, råder jag Dig att fortsätta att leva med där. Och bed för dem som verkar där.

Jag kommer att de närmaste veckorna ta med Dig i mina böner

Varma hälsningar i Kristus