Kontakt med döda?

Vad säger bibeln och kristen tro om spöken och att 'gå igen'. Kan vi människor få kontakt med döda personer? Är det i så fall lämpligt att vara öppen för den kontakten eller bör man undvika detta?

Du undrar vad Bibeln och den kristna tron säger om s.k. spöken som ”går igen” och om kontakt med döda personer. Du frågar också om det är lämpligt att ägna sig åt sådan kontakt.

Bibeln säger inte så mycket i den här frågan, men det lilla som finns är negativt. Israels kung Saul gick en gång till en andebesvärjerska och bad om en seans där den döde profeten Samuels ande skulle manas fram. Det lyckades, men när Samuel kom sa han: ”Varför har du stört min ro och manat fram mig?” Du kan läsa hela berättelsen i 1 Sam 28:7-25

Profeten Jesaja är också inne på ämnet i Jes 8:19-20 De som frågar de dödas andar, det är ”de för vilka ingen gryning finns” – alltså människor som ägnar sig åt mörkrets gärningar.

I Nya Testamentet har vi en berättelse om hur aposteln Paulus driver ut en spådomsande ur en flicka, Apg 16:16-18  Han är alltså bestämt emot kontakter med andevärlden.

De här bibelställena och Kyrkans tro förnekar alltså inte att sådana kontakter är möjliga, men avråder från att man använder sig av dem. Det finns en sorts halvreligiös rörelse som kallas spiritism eller spiritualism. Här har man seanser med ett medium som förmedlar kontakt med avlidnas andar. Mot detta kan man anföra den döde Samuels ord att man inte bör störa de avlidnas ro. Dessutom kan man komma under inflytande av främmande makter om man t ex ägnar sig åt ”borddans” eller ”det vandrande glaset”. Jag har mött människor som fått svåra men av sådana seanser.

Mitt svar är alltså följande. Jag förnekar inte att kontakt med dödas andar är möjlig, men jag anser med Bibeln och Kyrkan att detta är en osund, för att inte säga farlig, sysselsättning. De döda ska lämnas i ro, och vi ska ägna oss åt livet.

Med hälsning i Herren

Staffan Ljungman