Hur kommer man i kontakt med Gud?

Du har fått en sekulär uppfostran, men har på senare tid kommit i kontakt med katoliker och blivit intresserad av den kristna tron. Du kan tänka dig att Gud existerar, men har svårt att känna hans närvaro.  Det du har problem med är övergången från teori till praktik. Med din hjärna har du kommit fram till att Gud (antagligen) finns – men vad hjälper det dig i ditt dagliga liv?

Vägen från hjärnan till hjärtat är oändligt lång. Från hjärtat till hjärnan är det däremot mycket nära. Så det handlar om att börja i rätt ända. Gud är inte en teori utan en person, som man inte lär känna utan en personlig relation. Därför är mitt konkreta råd: börja be. Det är inte svårt, det kan varje människa om hon vill. Tala inom dig till Gud som om han fanns, som om han lyssnade just till dig, som om han var din bäste vän. Det är faktiskt enda sättet att få veta om han finns, om han lyssnar och är din vän. Gör det hemma eller i skogen eller gå till en tom kyrka och tänd ett ljus.

Känns Gud för ”avlägsen” så försök prata med Jesus i stället – han vet hur det är att vara människa. Du har försökt läsa om Gud, men det gör det bara ännu mer teoretiskt, tycker du. Jag tycker hellre du ska använda de vänner du kommit i kontakt med. De kan be för dig och prata med dig. Vill man ha en personlig relation till Gud så har man hjälp av att vara tillsammans med dem som redan har det.

Tro nu bara inte att hjärnan ska kopplas bort helt och hållet. Det finns en väg från hjärtat till hjärnan så att man kan bli klar över det man tror. Men, som sagt, man måste börja i rätt ända.

Med hälsning i Herren

Staffan Ljungman