Djur och syndafallet?

Jag har funderat en hel del kring dramat i Edens lustgård; och har med det skapat en fråga som kan tyckas ovanlig barnslig och omogen. Men jag tror nog att Gud vill att jag även ska ställa sådana. Ormen lurade som sagt människan att äta av den förbjudna frukten. Men låt oss säga att ett djur - kanske rent av en giraff - hade smakat på frukten före Adam och Eva: Hur hade det gått då? Hade människan även då blivit utvisad från Paradiser eller hade Gud nöjt sig med att utrota samtliga exemplar av det djur som åt av frukten? För inte hade han väl låtit Jesus födas till giraff, heller? Fast man kan nog aldrig riktigt veta med Gud.

Svar: Endast människan som skapades till Guds avbild har en fri vilja och kan därmed gå emot Guds bud. Djuren kan inte hållas ansvariga för sina gärningar, de handlar bara i enlighet med sina instinkter. Hade ett djur ätit av frukten så hade det alltså inte 'hänt' något, det hade inte varit ett brott, eftersom djur inte kan begå brott.

Det var bara människan som fick budet att inte äta av frukten från trädet. Det visar på människans storhet och det ansvar som det medför. Vi kan välja Gud och att leva med honom, eller välja bort honom. Gud tvingar sig inte på oss. Men djuren har inte getts den möjligheten att kunna välja.