Alla dessa släktregister!

Fråga: I Bibelns gamla testamente vimlar det av släktregister, varav Första Krönikebokens nio inledande kapitel är det längsta exemplet på detta. Men finns det egentligen någon mening för oss som lever idag att läsa sida upp och sida ner med bara en massa namn?

Svar: Alla dessa släktregister står där för att fästa Bibelns berättelser i historien. I sagor ser man aldrig släktregister, men i den verkliga historien är det så att ”släkten följa släktens gång”. Nya testamentet börjar också med ett släktregister (Matt 1) som leder ända fram till Jesus. Detta för att visa att Gud går in i vår historia och blir ”släkt” både med dem som gick före och dem som kommer efter.
Man kan läsa släktregistren i GT som profetior om Jesus Kristus. Alla dessa namn syftar framåt mot honom som ska komma, och får sin djupaste mening genom honom. Utan sin antavla vore han inte sann människa.
Sedan är det förstås inte så underhållande att plöja igenom alla namnlistor. Själv läser jag Bibeln dagligen bit för bit rakt igenom och hoppar inte över några namnlistor. När jag kommer till dem tänker jag: ”Herre, det här var trist. Men jag vill ändå läsa varje namn för att öva mig i lydnad. Inte för att det ger mig något, utan för att det är ditt Ord.”
Med hälsning i Herren
Staffan Ljungman