Hur kunde alla djuren få plats i Arken?

De flesta djurarter som existerar idag lär nog också ha existerat när Noa byggde Arken - kanske rent av fler än vad som finns idag. Men hur kunde han egentligen få plats med alla? Det var ju ändå sju par av varje djur som skulle användas till offer - och ett par av alla övriga arter? Och vissa djurarter levde inte i det område där Bibelns berättelser utspelar sig hur kunde han få med älgar från Sverige och pingviner från Antarktis?

Om arter/slag förstås som grundtyper som efter floden utvecklas, genom variation av det genetiska materialet, till en mångfald av arter så kan nog dessa grundtyper rymmas, det behöver alltså inte röra sig om lika många arter som finns idag.

Noa behövde ju inte  ta de största av varje slag. Han kunde tex ta en liten elefant eller en liten giraff istället för fullvuxna individer. Och de vattenlevande djuren behövde inte med in i arken.

Det är inte heller säkert att djuren var spridda på samma sätt som idag.  Eller att djuren var rädda för människor på samma sätt som idag. 1 Mos 9 jämfört med 1 Mos 2 antyder att förhållandet mellan människan och djuren ändrades i och med floden.

Kenth Carlsson