Kerubim och Serafim

Fråga: I Sv Psalm 1 (Te Deum) sjunger vi om Kerubim och Serafim. Jag hittar dem inte i Bibeln. Är det egennamn? Vilka är de?

Änglar kan ha egennamn av vilka vi känner tre: ärkeänglarna Mikael, Gabriel och Rafael. Rafael omnämns i Tobits bok i apokryferna.

Det finns antydningar i bibeln om att det finns en hierarki av änglar, man kan då huvudsakligen skilja på två nivåer: tronänglar som finns i himlen hos Gud, och änglar som Guds tjänare och budbärare som kommer till människor vid olika tillfällen, till exempel ängeln Gabriel som besökte Maria.

Det var två i guld snidade keruber som stod på förbundsarkens lock. (2 Mos 37:7). Serafer förekommer i Jesaja 6:2, när profeten gick in i templet och fick se Gud: 'Serafer stod ovanför honom, var och en med sex vingar: med två vingar skylde de ansiktet, med två skylde de kroppen och med två flög de. Och de ropade till varandra: Helig, helig, helig är Herren Sebaot! Hela jorden är full av hans härlighet.' Scenen återkommer i Uppenbarelseboken även om de där inte omnämns som serafer. (Upp 4:8).

Serafer och keruber verkat alltså ha varit tronänglar, till skillnad från de änglar som sänts ut med budskap eller uppdrag till mänskligheten.