Nyårsdagen Årg 3 - Bara Jesus räcker!

Nyårsdagen 2023

Bara Jesus räcker!

När åtta dagar hade gått och man skulle omskära pojken fick han namnet Jesus, det som ängeln hade gett honom innan hans mor blev havande. Luk. 2:21

Så börjar vi ett nytt år. Och vi får göra det i Jesu namn. Det har gått jämt en vecka sedan vi firade Jesu födelse. På den åttonde dagen skulle alla judiska pojkar omskäras. Och då tillkännagav föräldrarna hans namn: Jesus, eller Jéshua, på hebreiska. Det betyder, ”Herren frälser” eller ”Gud är frälsning”.

Låt mig få dela några tankar om vad ”Gud är frälsning” kan betyda idag:

För det första: Jesus frälser oss från alla våra egna religiösa försök!

När jag som nyvigd präst verkade inom Ungdom Med Uppgift i Norge lärde vi oss en sång, där en vers löd så här:

För jeg pröved og grepe Jesus, nå har Jesus grepet meg.

Jesus, Jesus du allene har nå blevet alt for meg.

Allt i himlen og på jorden har jeg, Herre, nå i Deg.

(ursäkta den dåliga norskan, jag skriver orden ur minnet!)

En kollega berättade för en tid sedan för mig om mannen som startade Gränsbygdens Köpcentrum i Markaryd. Han sökte verkligen Gud och ville leva bra och ärligt. Han gav pengar till kyrkorna i bygden. Men han kände aldrig att det bröt igenom och att han fick kontakt med Gud, hur mycket han är försökte! Till slut var han så frustrerad att han bara ropade ut till Gud och frågade varför han inte kunde nå honom. Då hörde han en röst - rent fysiskt - som sa: BARA JESUS RÄCKER!

Den här gentlemannen gjorde som rösten sa och satte all sin tro och tillit till Jesus. Och det räckte. Han fick uppleva frälsningens under. Sedan berättas det att han brukade gå omkring i sin butik och vittna för kunderna med de enkla orden: Bara Jesus räcker!

Detta nya år vill Jesus frälsa oss från alla våra egna religiösa försök och lära oss att bara lita – tro – på honom.

För det andra: Jesus vill vara ”Herren frälser” varje dag – hela året.

Jag har två väldigt fina böcker framför mig här på bordet. Den ena är av

Göran Skytte och Bo Brander och heter, ”Ett år med Jesus” När Göran Skytte besökte oss i Västra Vram (Tollarp) för en del år sen, berättade han att han brukade säga om sin bok: ”Ett år med Jesus – Äntligen!”

För Göran (som är en mycket känd journalist) kom till tro på Jesus ganska sent i livet. Därav, ”äntligen”! Du som läser detta kanske också kan instämma i de orden. Detta år kan bli ditt första år med Jesus. Och då kan detta år kanske inte bli ett helt lätt år, men det kan bli ett GOTT år och ett NYTT år, för Jesus är verkligen god och han kan göra allting nytt!

Och – för det tredje – och här tar jag fram min andra fina bok på bordet – vi skriver namnet Jesus över alla dagar på året!

Det är boken, ”Att tro på Kristus” av Bo Giertz. Han säger: Vi skriver det först över söndagarna. Söndagen är ”Herrens dag” då han stod upp från de döda och besegrade synden och döden. Då ringer kyrkklockorna för att kalla oss till gudstjänst. Men vi skriver också Jesu frälsarnamn över veckans alla vardagar. I Jesu namn får vi börja var dag i bön och andakt. I Jesu namn får vi börja dagens arbete. I Jesu namn får vi gå till vila och somna in varje kväll. ”I frid vill jag lägga mig ner, och i frid vill jag somna in. Ty du, Herre, låter mig bo i trygghet och i ro”.

Vi skriver Jesu namn över alla arbetsdagar, högtidsdagar, över sorgedagar och sjukdomsdagar, över frestelsedagar och framgångsdagar, över svaghetsdagar, också över dödens dag, om det är Guds vilja att den kommer detta år. Alla osedda dagar omsluts, helgas och välsignas då av Jesu namn – och då är ingenting längre farligt på allvar.

Jesu namn är ett förunderligt namn. I det namnet bor Guds väsen. Därför kan Jesusnamnet både trösta och oroa skriver Bo Giertz. Det är dels en utgjuten salva, som läker hjärtats djupaste sår. Dels är det en stötesten som väcker obehag och vrede. Det viskas av döende läppar med oändlig tacksamhet och ömhet. Andra läppar hånar och förbannar det. Det är det mest älskade och det mest bespottade av alla namn. För dem som tror på det, är det en Guds kraft till frälsning.

- Och därför har vi kristna det bättre! En äldre kristen gentleman, Erik Svensson, som jag lärde känna för många år sen i Figeholm, brukade säga: Vi kristna är inte bättre än andra – men vi har det bättre!

För vi behöver inte börja det nya året med att leva under fruktan! Fruktan för krig, lågkonjunktur och inflation, fruktan för kända och okända virus, eller för våld och laglöshet. (Jag säger inte vi inte behöver ta problemen på allvar eller stoppa huvudet i sanden och blunda för dem!)  Men vi behöver inte börja det nya året under fruktans makt. Vi får börja det nya året i tron på Jesu makt. Vi får börja det i Hans, underbara, välsignade namn, Namnet som är över alla namn, över alla potentater, väldigheter och vidrigheter i himlen, på jorden och under jorden!

Och gör vi det – hela året med Jesus – ska vi få se att bara Jesus räcker, idag, i morgon och i evighet.