Femte söndagen i påsktiden Årg 3 - Det finns växtvärk i Guds rike

Gal 5:13-18

Skrivet av: Evalotta Kjellberg

Har du någon gång upplevt dig ha växtvärk? Nu tänker jag inte på den som vi alla har i tonåren, då våra ben och armar ska få sin slutliga längd, utan på den växtvärk som kommer i Guds rike. Det finns tider i en kristen människas liv då Gud arbetar med oss på ett speciellt sätt. När vi kommer till tro på Jesus är du och jag som en oslipad diamant. Det finns egenskaper och vanor i våra liv som inte är Gud och våra medmänniskor till behag. Vi kan vara både vassa och kantiga. Dessa egenskaper hos oss behöver Gud slipa ner. När detta sker då är det som att få växtvärk i Guds rike. Det gör ont och är obehagligt men resultatet är värt mödan. För när Gud får arbeta med oss i våra liv, då träder den äkta diamanten fram som lyser och reflekterar Jesu kärlek. Visst vill vi alla vara en sådan diamant?

Har du varit på ett gym någon gång? Då vet du hur det kan kännas dagen efter. Det värker i hela kroppen och lederna känns ihop klistrade. I Galaterbrevet 5 säger Paulus att "Du ska älska din nästa som dig själv", men att vi ofta sliter och biter på varandra. Den församling eller kyrka vi går till är som ett gym, där vi får träna oss att älska våra medmänniskor. Det är både jobbigt och svårt att vara tillsammans med andra personer. Vi kan tycka att dem är besvärliga och omdgörliga. Hur kommer det sig att vi ibland tänker så? Jo, dem är redskap som Gud har utvalt för att slipa dig och mig till äkta diamanter. När Gud ger oss växtvärk så använder han sig av dem som finns i vår närhet. Det kan vara en maka eller make, klasskompisar eller församling. De utmanar våra besvärliga egenskaper och vår ovilja att älska vår medmänniska. Därför kan vi tycka att dem är besvärliga mot oss. Ingen gillar att behöva träna bort olater och felaktigt beteende.

Men Gud vill att vi ska lära oss att tjäna varandra i kärlek. När vi övar oss i det så växer vi i tron på Jesus. Det gör ont men är en nödvändig del av vår gemenskap med Herren. Att ha växtvärk i Guds rike är positivt, för det betyder att Herren arbeter med våra liv. Och visst vill vi bli en diamant som knistrar av Jesus kärlek!