Jag, en åsna, av Eva Spångberg

3. UNGÅSNAN SOM JESUS RED PÅ

Vi går direkt till texten i Matt 21:1-9 (NT 81)

När de närmade sig Jerusalem och kom till Betfage vid Olivberget, skickade Jesus i väg två lärjungar och sade till dem: 'Gå bort till byn där framme, så hittar ni genast ett åsnesto som står bundet med ett föl bredvid sig. Ta dem och led hit dem. Om någon säger något, skall ni svara: 'Herren behöver dem, men han skall strax skicka tillbaka dem.' Detta hände för att det som sagts genom profeten skulle uppfyllas: Säg till dottern Sion: Se, din konung kommer till dig, ödmjuk och ridande på en åsna och på ett föl, ett lastdjurs föl. Lärjungarna gick bort och gjorde så som Jesus hade sagt åt dem. De hämtade åsnan och fölet och lade sina mantlar på dem, och han satt upp. Många i folkmassan bredde ut sina mantlar på vägen. Och folket, både de som gick före och de som följde efter, ropade:

Hosianna Davids son! Välsignad är han som kommer i Herrens namn. Hosianna i höjden!

Den här texten innehåller en hel del som vi behöver fundera över. För det första står det att lärjungarna hämtade både ett åsnesto och ett föl, och att Jesus satte sig upp på dem. Han kunde ju inte gärna sitta på båda djuren. Men i Lukas evangelium får vi veta att Jesus red på en ungåsna som ingen förut hade ridit på.

Det var säkert så. Jesus red på en ungåsna, dvs en åsna som var åtminstone fyra år gammal. En ungåsna kan man rida på men inte ett föl. Det är inte konstigt att Jesus kunde rida på denna ungåsna som ingen förut hade ridit på. Åsnor behöver man inte rida in på samma sätt som hästar. Det måste ha någon mening när det står att det var två åsnor lärjungarna skulle hämta och då säga: 'Herren behöver dem.'

Jag har tolkat det så, att vi gamla, bildligt talat, är arbetsåsninnor (i NT 81 står det 'lastdjur'). Ungåsnorna är naturligtvis våra ungdomar. Och Herren behöver både oss gamla och våra ungdomar. Ofta är det så, att en ung åsna gärna följer en äldre. Då är ungåsnan mycket tryggare. Av det kan vi lära oss att det är viktigt att vi som kristna umgås med varandra, äldre och yngre.