Jag, en åsna, av Eva Spångberg

20. Gud, här är jag

Vi bodde några år i det lilla hyrestorpet tills ett annat blev ledigt. Det låg så nära vägen, tyckte jag, alldeles vid vägkanten. Jag övertalades i alla fall att köpa det, och sedan följde en intensiv tid då vi skulle flytta från det lilla hyrestorpet till Björkelund, mitt nya hem. Men jag fick hjälp från oväntat håll. Mannen som hade kommit den där kvällen och inte varit riktigt nykter, tog med sig andra som också haft alkoholproblem, och så hjälptes vi åt. Någon av oss passade mor medan de andra renoverade och byggde.

Det var på Björkelund tanken väcktes att skapa något ute på den vackra skogstomten, så att alla besökare inte ständigt behövde gå in för att se vad jag höll på med. Det var bättre att ha något att visa dem utomhus. Vi byggde en modell av Jerusalems tempel på en stor klippa. Jag gjorde figurer som vi satte ut i skogskanten. Männen gjorde i ordning en samlingssal som vi kallar Arken. Där finns plats för 50-60 personer. Därinne berättar jag om träfigurer som föreställer bibliska handelser. Besökarna lyssnar i Arken och går sedan ut och ser på den stora modellen av Jerusalems tempel och på bibliska scener som är utplacerade i naturen.

Verksamheten kallar jag vägmission. Jag vill göra Jesus känd och erkänd för vägens människor och alla andra som kommer inom hörhåll. Så bra att bo nära vägen!