Första söndagen i fastan Årg 3 - Prövningens stund

Prövningens stund

Prövningar och frestelser får vi del av som människor. Det tillhör livet. En del drabbas mer och andra mindre. Man ställer sig frågorna, hur ska jag klara det? Varför ska jag drabbas?
Någon säger: har du bara Gud så… ett slag i ansiktet, en tröst. Om man ser på prövningen som något främmande, som egentligen inte tillhör livet, är det svårt att förstå. Om den är en del av livet och kanske viktig del, kan den bli meningsfull. Men utan Jesus och frälsningshistorien är det svårt att förstå.
Vi kan ta lärdom av tävling o kamp: Man ser fram emot prövningen, nu ska det avgöras, och jag får vara med. Framför allt får vi hämta kraft i gemenskapen med bröder o systrar.
Vi behöver varandra och särskilt i prövningen.

Markusevangeliet talar kort och koncentrerat om Jesu prövning, ”genast” måste Jesus ta upp kampen med ondskan. Satan eller Djävulen är den som står bakom precis som när ormen frestar kvinnan. Prövningen är inte otur eller straff, det är Djävulens försök att få oss bort från Gud och hans kärlek. Men även här är Anden med. Jesus är alltså inte övergiven. Han får också hjälp av änglarna. Hjälparen är aldrig långt borta och alltid där för att trösta.

Djävulen är lurig o listig
Har Gud verkligen sagt? Ni kommer visst inte att dö! Ormens ord i 1 Mosebok är nästan bevingade. Människornas ögon öppnas så att de ser att de är nakna. Synden kommer alltså in i världen och människan är inte helt hos Gud. Härefter är det ett sökande o letande efter Gud. Människorna kommer allt längre bort från Gud och han får söka upp dem och kalla dem nära sig genom bla. Abraham.
Än idag är djävulen listig: Det är inte så noga, inte kan väl Bibelordet stämma!
Han vittar ständigt på nya sätt att dra oss bort från Gud. Därför får vi använda Bibelns ord och den Helige Ande i vår kamp. Inte en strid mot kött o blod, utan mot ondskans makter i himlarymderna.
Det kan låta dystert men vi behöver känna till motståndaren, precis som man gör med laget man ska möta i en match. Svagheter… o Djävulens svaghet är att han är besegrad!!!

Jesus har besegrat Djävulen
Vi behöver Jesus, han är nödvändig för att föra oss tillbaka till Gud. Ormen lurade kvinnan och därför behöver Jesus besegra Djävulen. Dels genom att inte falla för frestelsen trots att han var bland de vilda djuren.  Hos Matteus hör vi hur Jesus svarar med: ”Herren din Gud skall du tillbe och endast honom ska du dyrka”. Själva grundsynden är ju att vända sig bort från Gud, av det kommer alla andra synder lätt. Men även när vi vänder oss bort söker Gud upp oss. Han söker upp oss när vi misströstar som mest för att tala om att han lever och vi ska leva. Aposteln Thomas fick erfara detta att se Jesu sår och då kunde tvivlet vändas till ” Min Herre och min Gud”.

Vi har seger o evigt liv i Kristus
I Kristus är vi segrare och kan alltid vara trygga för framtiden även när striden är hård. Att idag lyssna till Ukrainas företrädare är trösterikt. De är segervissa för de ser inget annat alternativ. Naturligtvis kan Ryssland rent tekniskt vinna kriget men moraliskt har Ukraina redan vunnit.
Jesus har besegrat djävulen och vi får i Kristi kropp förkunna detta evangelium till Jesus kommer tillbaka och gör allt nytt.

Ära vare Fadern och Sonen och den Helige Ande.
Såsom det var av begynnelsen, nu är och skall vara, från evighet till evighet.
Amen.

Mats Enander