Johannes Döparens dag Årg 3 - Den högstes profet banar väg för Herren

I början av sommaren med midsommarfirande och allt annat som hör sommaren till blir vi påminda om det radikala livet i Jesu efterföljd och får det genom profetiska ord. Det är som när den välgörande regnskuren ger oss liv mitt i all torrhet och dåsighet.
Alla tre texterna denna söndag är fyllda av Ande och profetia. Det är så vår Gud förmedlar sin vilja till oss med kraft. Inte tveksamma och ängsliga påståenden att fundera över utan ord i första person och med riktning mot Herren Jesus som är centrum och den som uppfyller profetiorna. Ord som blir levande när de tas emot av oss i tro, förvandlar och förnyar oss.

Jesaja profeterade om det som skall komma. Och vi kan särskilt lägga märke till v 9 ”det som förut var är förbi, nu förkunnar jag något nytt”.
Som kyrka o kristna har vi en förmåga att fastna i det gamla och därmed bli stela. Profeten hjälper oss att se det som spirar och växer till ny frukt. Naturen lär oss detta och vi behöver Guds Ande för att inte stelna till. Varje Gudstjänst är en möjlighet till förnyelse, varje möte en tid att växa och varje bönetillfälle en tid att bli fylld av Guds Ande.
Kyrkan är efterfrågad av människor men kanske inte i den form som vi tycker är bekvämast och därför får vi låta Guds Ande blåsa kraftigt till förnyelse.

I Apostlagärningarna får vi höra om Jesus som var smord med Helig Ande och kraft. I sin gudomlighet kunde han göra det som ingen människa kan. Det behövs verkligen kraft för att bota och göra gott. Den kraften har Jesus.
När förnyelsen blåser i våra kyrkor är det med kraft. Inte en förnyelse som vi skapar med våra egna försök utan förnyelse där vi blir omtumlade, helade och glada. Djävulen blir inte glad utan får i stället ge vika när Jesus tar plats.
Denna kraft var apostlarna fyllda av och kanske är det som en kvinna sa: ”vad skönt att ni litar på Guds ords kraft i den här kyrkan”. Vår egen kraft kan vara svag, ekonomin risig och det yttre anspråkslöst men Guds kraft är alltid ny och stark när vi låter den komma över oss.

Sakarias fylldes av Helig Ande och profeterade. Nu kommer allt det nya som profetiorna talat om. Kanske trodde Sakarias att han skulle fortsätta som präst i templet men nu förändras allt för all framtid.
Det är Herren som är välsignad, därför kan han ge frihet till sitt folk. En frihet vi är beroende av för att utföra hans verk. När vi får besök av Jesus blir vi fria och kan handla utifrån hans vilja.
Detta är frälsningens innebörd att befria oss. Vi är inte bundna, våra fiender har ingen makt över oss och vi får tjäna honom utan fruktan.
Bundenhet kan vara så förödande när vi ska vara kyrka. Organisationen och traditionerna gör oss förlamade. Vi får låta Jesus frigöra oss.
Fienderna kan verka starka och mäktiga. Framför allt luriga och listiga. I Jesus efterföljd är vi omgjordade med sanningen som bälte och använder trons sköld. Ja vi tar på oss hela Guds vapenrustning enligt Ef.6.
Så kan vi tjäna utan fruktan och se Guds rike växa. Den där rädslan som ansätter oss är ju kanske det största hindret. Tack vara Jesu död och uppståndelse kan vi vara fria till tjänst. Herren är på vår sida. Vi får tro på framgång för allt gott verk. Vi får ny kraft och kan förvänta oss mäktiga ting.
Johannes blev stark i Anden då han vistades i öknen. Låt oss också bli starka i Herren även när öken o torka finns omkring oss.

Mats Enander