Bön för den kristna församlingen

Jesus, ge de kristna en vishetens och uppenbarelsens Ande som låter dem få kunskap om dig.

Ge deras inre öga ljus, så att de kan se vilket hopp du har kallat oss till, vilket rikt och härligt arv du ger oss bland de heliga, hur väldig din styrka är för oss som tror — samma oerhörda kraft som Gud med sin makt lät verka i dig, Kristus, när han uppväckte dig från de döda och satte dig på sin högra sida i himlen.

Måtte du i din härlighets rikedom ge kraft och styrka åt deras inre människa genom din Ande, så att du, Jesus, genom tron kan bo i deras hjärtan med kärlek.

Låt dem stå fasta och vara stadigt rotade i dig, så att de tillsammans med alla de heliga förmår fatta bredden och längden och höjden och djupet och lära känna din kärlek som är väldigare än all kunskap, tills hela Guds fullhet uppfyller dem.

Gud som verkar i oss med sin kraft och förmår göra långt mer än vi kan begära eller tänka, hans är härligheten genom kyrkan och genom Kristus Jesus, i alla släktled i evigheters evighet, amen.

Fritt ur Efesierbrevet 1