TACKSÄGELSEDAGEN 2 ÅRG

Matt 15:29-31

För bara någon vecka sen var det jag själv som vandrade längs Galileiska sjön och jag begav oss upp på berget (Saligprisningarnas berg) och satte mig där.  Jag ledde en grupp svenska kristna på en årlig, sedvanlig pilgrimsresa i Jesu fotspår. Vid en kvällssamling med gruppen delade jag vad jag vill dela här nu:  vi behöver se fler under och mirakler i Sverige . Då skulle kyrkorna bli knökafulla.

Jesu tjänst bestod till 80 % till att hela och befria, 20 % till att predika och undervisa. Folk blev överväldigade av hans undervisning – visst (Luk. 4:27), men det var miraklen som drog skarorna till honom. I tacksägelsedagens evangelium får vi veta att ”mycket folk kom till honom , och de hade med sig lama, blinda, halta, stumma som de lade ner vid hans fötter, och han botade dem”. Om vi gör en snabbvandring bara genom Matteusevangeliet så har vi berättelserna om en spetälsk som blir ren (8:3), en förlamad tjänare stiger upp (8:13), febersjuka Petrus´ svärmor blir frisk (8:15) och två besatta i  gadarenernas område blir befriade. (9:28-32). I Kafarnaum blir en lam man botad (9:7),synagogföreståndaren Jairus´dotter blir uppväckt  (9:25), en kvinna med blodgång blir helad (9:22) och två blinda fick sin syn (9:30). En besatt och stum blir botad (9:33) och en kananeisk flicka blir helad (15:28)

Vad blir reaktionen hos folket? Jo, ”när det blev kväll kom man till honom med många besatta. Och han drev ut de onda andarna med sitt sitt ord och botade alla som var sjuka”. Och folket sa: ”Aldrig har man sett något sådant i Israel” (9:34) och man sände bud till varandra och förde till honom alla som var sjuka (14:35) och så då i dagens evangelium:  ”Mycket folk kom till honom, och de hade med sig  lama, blinda, halta, stumma och många andra som de lade ner vid hans fötter, och han botade dem”.

Det var ju mycket märkligt att vi aldrig under Jesu treåriga verksamhetstid läser om några skriftlärda, fariséer och överstepräster som för fram sjuka till Jesus utan det är det vanliga folket som gör det. (Ordet för vanligt folk på grekiska är ”Oxlos” och det är det ord som alltid används när Jesus  betjänade människor). ”Oxlos” drogs till Jesus.  Kanske är det det som sker och i än högre grad skulle ske i Sverige om under och mirakler skulle ske i långt större utsträckning än vad som nu sker. Då skulle ”Oxlos” komma och då skulle man som vid Gennesaret den gången  fira tacksägelsedag många månger, då ”Oxlos” ”prisade Israels Gud”.

Carl-ErikSahlberg